• چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: 429126
تاریخ انتشار: شنبه, ۰۶ شهریور ۱۴۰۰ ۱۹:۴۲

پایین بودن جفت در بارداری چه خطرات و عوارضی دارد؟

عوارض پایین بودن جفت در بارداری, تشخیص پایین بودن جفت در بارداری, درمان علایم پایین بودن جفت در بارداری

مشکلات پایین بودن جفت در بارداری

 

جفت مسئول انتقال خون از مادر به جنین است و اکسیژن و مواد غذایی را به جنین می رساند، یکی از مشکلاتی که هنگام بارداری ایجاد می شود پایین بودن جفت در بارداری است که معمولا با استراحت مطلق و رشد جنین و باز شدن رحم این مشکل رفع می شود. 

جفت در واقع بخشی از بافت ایجاد شده در رحم برای انتقال اکسیژن و مواد غذایی به جنین است به همین دلیل سلات جفت پسش نیاز سلامت و رشد کامل جنین است. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای جنین در بارداری ایجاد شود ، پایین بودن بیش از حد و نزدیک شدن آن به دهانه رحم است. 

 

تشخیص پایین بودن جفت در بارداری, درمان علایم پایین بودن جفت در بارداری, پایین بودن جفت و جنسیت جنین

خطرات پایین بودن جفت در بارداری

 

پایین بودن جفت در بارداری چه خطراتی دارد؟

نزدیک به زمان زایمان جفت بخشی از دهانه رحم را می پوشاند یا نزدیک به دهانه رحم قرار می گیرد که می تواند باعث بروز خونریزی های شدیدی شود، در این حالت پزشک به مادر باردار توصیه می کند  فعالیت نداشته باشد و به او استراحت مطلق می دهد. پایین بودن جفت در بارداری شانس زایمان طبیعی را از مادر می گیرد و نوزاد با سزارین متولد می شود. 

 

وقتی تخمک در لوله های رحم با اسپرم لقاح پیدا می کند به سمت داخل رحم حرکت کرده و در جداره رحم لانه گزینی می کند. لانه گزینی تخمک در هر قسمت از رحم که باشد، جفت در همان محل تشکیل خواهد شد. اگر لانه گزینه در نزدیکی دهانه رحم انجام شود احتمال پایین بودن جفت در بارداری وجود خواهد داشت.

 

در سه ماهه اول اگر جفت در دهانه رحم قرار گرفته باشد جای نگرانی ندارد ، به مرور زمان و با افزایش رشد جنین ، رحم از هم باز می شود و احتمال این که جفت از دهانه رحم فاصله بگیرد بسیار زیاد است.

 

ولی باید مراقبتهای لازم برای بالا رفتن جفت را انجام دهید.

در هفته های 18 – 25 اگر جفت در پایین رحم باشد یا بیشتر از 2 سانتی متر از دهانه رحم فاصله داشته باشد، نمی توان پایین بودن جفت را تایید کرد و هنوز هم احتمال تغییر محل جفت و زایمان طبیعی برای مادر وجود دارد. 

 

پایین بودن جفت در بارداری, خطرات پایین بودن جفت در بارداری, علائم پایین بودن جفت در بارداری

علت پایین بودن جفت در بارداری

 

علت پایین بودن جفت در بارداری

هنوز پزشکان به دلیل مشخصی علت پایین بودن جفت در بارداری  ، نرسیده اند ولی به طور معمول مادرانی که قبلا عمل سزارین داشته اند ، یا مشکلی در رحمشان وجود دارد یا افرادی سیگاری به احتمال بیشتری با این مشکل روبرو می شوند. 

 

در صورتی که برای بارداری برنامه ریزی کرده اید و احتمال بارداری می دهید از انجام ورزش های سنگین یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. 

اگر در بارداری قبلی جفت در دهانه رحم قرار داشته احتمال تکرار این اتفاق بسیار زیاد خواهد شد و حتما باید برای زایمانتان تحت نظر مستقیم پزشک متخصص قرار بگیرید. 

 

درمان علایم پایین بودن جفت در بارداری, پایین بودن جفت و جنسیت جنین, مشکلات پایین بودن جفت در بارداری

مراقبت های لازم برای پایین بودن جفت در بارداری

 

مراقبت های لازم برای پایین بودن جفت در بارداری

اگر در اوایل بارداری پزشک تشخیص دهند که جفت شما نزدیک به دهانه رحم تشکیل شده و پایین ایت باید مراقبت های لازم را انجام دهید تا جفت بتواند با رشد جنین و بزرگ شدن رحم خودش را بالا بکشد. 

 

- به مدت طولانی روی زمین ننشینید.

- از سرویس بهداشتی ایرانی استفاده نکنید.

- اجسام سنگین بلند نکنید.

- کار سنگین انجام ندهید.

- از مصرف خوراکی های انقباض آور اجتناب کنید.

- ورزش نکنید ولی وزنتان را ثابت نگه دارید.

- در صورت استراحت، پاها را بالاتر از بدن قرار دهید.

 

احتمال این که پزشک با توجه به شرایط شما 10 روز تا 2 ماه استراحت مطلق تجویز کند زیاد است. به طور کلی این مشکل با وجود این که شیوع زیادی دارد ولی در اغلب موارد به مرور زمان حل می شود. می توانید هنگام استراحت مطلق چند بالش یا کوسن مخصوص زیر پاها قرار دهید تا بالاتر از سطح بدن قرار بگیرند تا به بالارفتن جفت کمک کنند. 

 

عوارض پایین بودن جفت در بارداری

پایین بودن جفت در بارداری چه خطراتی دارد ؟ خونریزی های شدید از مهم ترین عوارض پایین بودن جفت در بارداری است که خطر سقط جنین را افزایش می دهد و در بهترین حالت منجر به زایمان زودرس می شود و حتما باید نوزاد به روش سزارین متولد شود. 

احتمال این که اکسیژن کافی به جنین نرسد وجود دارد. 

 

مشکلات پایین بودن جفت در بارداری, پایین بودن جفت و لکه بینی, پایین بودن جفت در بارداری

تشخیص پایین بودن جفت در بارداری

 

روش تشخیص پایین بودن جفت در بارداری

معمولا محل جفت و جنین در ماههای اولیه تغییر می کند و احتمال خیلی کمی وجود دارد که جنین و جفت در حالت اولیه باقی بمانند بنابراین بهترین روش برای تشخیص پایین بودن جفت در باردرای ، سونوگرافی شکم هفته بیستم است. 

روش دیگر برای تشخیص انجام سونوگرافی از طریق واژن و بررسی رحم و وضعیت جنین است.

در موارد خاص پزشک می تواند از ام آر آی برای تشخیص موقعیت جنین و جفت استفاده کند. 

چنانچه جفت دهانه رحم را پوشانده باشد و مانع از زایمان واژینال شود، دکتر مجبور به عمل سزارین خواهد شد.

 

خطرات پایین بودن جفت در بارداری, علائم پایین بودن جفت در بارداری, علت پایین بودن جفت در بارداری

تاثیر استراحت بر درمان پایین بودن جفت در بارداری

 

استراحت چه تاثیری بر بهبود علایم پایین بودن جفت در بارداری دارد؟

برای درمان علایم پایین بودن جفت در بارداری، در صورتی که مادر دچار خونریزی کم و لکه بینی شده باشد ، بهترین روش استراحت است تا خونریزی قطع شود. کنترل فعالیت و استرس در این شرایط بهترین کمکی است که میتوانید به خودتان بنمایید. 

در واقع استراحت بهترین روش برای پیشگیری از شدت گرفتن خونریزی است. 

 

ولی در مواردی که خونریزی مادر شدید باشد ، استراحت تاثیر چندانی بر علایم پایین بودن جفت در بارداری نخواهد داشت و پزشک سعی می کند با تجویز دارو علایم را کنترل کند یا این که به صورت اورژانسی سزارین انجام دهد. 

 

منبع : بیتوته

 


منبع: http://www.beytoote.com/wedlock/bardari/pregnancy-low02-placenta.html
بازدید: 5606

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top