• پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: 429159
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۲۲:۱۱

کروماکی از دیدگاه کروماکی لند

 

کروماکی از دیدگاه کروماکی لند

احتمالا در پشت ‌صحنه بسیاری از فیلم ­های هالیوودی، پارچه سبز رنگی را دیده‌اید. استفاده از پشت صفحه سبز رنگ یک تکنیک سینمایی پرکاربرد است که به آن، کروماکی (Chroma key) می ­گویند و به ابزار نگهدارنده آن پایه کروماکی می گویند. وجود رنگ سبز در پس‌زمینه به جلوه­ پردازان این توانایی را می ­دهد که به راحتی بتوانند جلوه ­های ویژه خلق کنند. این تکنیک برای روی هم قرار دادن چند نگاره و جایگزینی تصویری بر روی تصویر دیگر کاربرد دارد. رنگ­ هایی که برای پس‌زمینه استفاده می­کنند رنگ سبز یا آبی است زیرا این رنگ­ ها با رنگ پوست انسان مغایرت دارند. در فیلم‌برداری از این فرآیند به طور گسترده­ ای استفاده می ­شود. این فن­آوری به فیلم‌برداران این قابلیت را می­ دهد تا به دور از شلوغی و هزینه­ های گزاف، صحنه مورد نظر را در یک محیط بسته فیلم‌برداری کنند. همچنین از این تکنیک در بازی­ های ویدیویی، موشن گرافیک و اخبار هواشناسی نیز استفاده می­ شود.

فیلمبرداری با پرده سبز

تاریخچه کروماکی و کروماکی لند

در دهه 1930 برای اولین بار لارنس باتلر(Lawrence Butler) هنرمند جلوه ­های ویژه، از کروماکی و رینگ لایت استفاده کرد. وی دریافت که استفاده از پرده آبی به عنوان پس‌زمینه، کار خلق جلوه­ های ویژه را آسان تر می­کند. برای این تکنیک ابتدا از رنگ آبی استفاده می ­شد زیرا این رنگ با رنگ پوست بازیگران تفاوت داشت و جداسازی پس‌زمینه و پیش‌زمینه آسان تر می ­شد. «فیلم دزد بغداد» اولین فیلمی است که با این تکنیک فیلم­برداری شد. پس از آن این تکنیک به طور گسترده به کار برده شد. پس از استفاده از دوربین ­های دیجیتال، فیلمبرداران رنگ آبی پرده را به رنگ سبز تغییر دادند. دلیل آن هم تداخل رنگ شلوار جین بازیگران با پرده­ ی آبی پس‌زمینه اعلام شد. سال 1988 در فیلم «چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت» تصاویر فیلم و انیمیشن باهم ترکیب شدند که نقطه­ ی عطف دیگری در صنعت جلوه­ های ویژه شد.

فیلمبرداری با پرده کروماکی

کروماکی و رینگ لایت چگونه کار می­کند؟

فرآیند کروماکی پس از فیلمبرداری احتیاج به ویرایش داشته ولی می­ تواند به صورت همزمان نیز اتفاق بیفتد. به طور مثال در گزارش آب‌وهوا، همزمان با فیلمبرداری تصاویر به پس‌زمینه اضافه شده و به صورت زنده پخش می­ شود. در هنگام فیلمبرداری با این تکنیک هر چیزی که رنگ سبز داشته باشد شفاف خواهد شد بنابراین اگر فردی لباس سبز بپوشد، نیمه نامرئی می­ شود. امروزه استفاده از این فن‌آوری گسترده شده و حتی در پرتره ­ها و عکس­های عروسی نیز به کار می ­رود. ساخت ابرقهرمان، زندگی در دنیای خیالی، عکس‌های منحصربه‌فرد و ... با این تکنیک ممکن است. نرم‌افزارهای بسیاری برای ویرایش پس‌زمینه وجود دارد. از بین این نرم‌افزارها می­توان به فتوشاپ و لایت روم اشاره کرد. یادگیری این تکنیک دشوار نبوده و اگر وقت کافی داشته باشید می ­توانید آن را به راحتی فرابگیرید. یک ایده می­ تواند انگیزه شما برای یادگیری کروماکی باشد. در یک مکان و با استفاده از تجهیزات عکاسی و نورپردازی مناسب از سوژه خود فیلمبرداری و عکاسی کنید. سپس با استفاده از نرم‌افزاری مناسب فیلم و یا عکس را ویرایش کنید. انجام این فرآیند در ابتدا ممکن است طولانی و وقت‌گیر باشد ولی با صبر و حوصله می­توان در هر چیزی بهتر شد. منبع محتوا : chromakeyland.com 


 

بازدید: 2673




Scroll to Top