• جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: 429276
تاریخ انتشار: شنبه, ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ۲۲:۱۴

۲۱ مدل بهترین مارک تلویزیون ایرانی و خارجی همراه با راهنمای خرید

تلویزیون یکی از لوازم مصرفی منزل است که در خانوار ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. خرید یک تلویزیون مناسب برای خانواده از جمله چالش هایی است که برای بسیاری از افراد کمی سخت به نظر می رسد. حتما شما هم در زمان خرید تلویزیون از خود سوال کنید کدام مدل تلویزیون بهتر است؟ کدام برند بهترین کیفیت را دارا است؟ صفحه نمایش چند اینچی مناسب خانه ما است و … . ما در این مقاله قصد داریم شما را برای خرید بهترین مارک تلویزیون راهنمایی کنیم.

 

نکاتی که پیش از خرید تلویزیون باید در نظر داشت

برای این که بتوانید بهترین تلویزیون موجود در بازار را تهیه کنید نکات مهمی وجود دارد که در زمان خرید باید به آنها توجه داشته باشید. ما در ادامه به این نکات مهم می پردازیم و هریک را شرح می دهیم.

 

بودجه خود را مشخص کنید

مهمترین نکته در زمان خرید تلویزیون مشخص کردن میزان بودجه است. در واقع این بودجه شما است که تعیین می کند سراغ چه برند یا چه طرح تلویزیونی باید رفت. هرچه تلویزیون با کیفیت تر و با امکانات بیشتری بخواهید باید بودجه بیشتری هم هزینه کنید.

 

راهنمای خرید تلویزیون

 

آیا تلویزیون بزرگتر واقعا بهتر است؟

مسلما اینکه بگوییم هرچه تلویزیون شما بزرگتر باشد بهتر است، توصیه مناسبی نیست، چرا که انتخاب اندازه تلویزیون کاملا به محلی که تلویزیون قرار است در آنجا قرار بگیرد وابسته است که در جدول زیر برای فواصل مختلف از تلویزیون، سایزهای مختلف نوشته شده است.

اما به طور کلی عمده خریداران بعد از خرید تلویزیون از اینکه چرا تلویزیون بزرگتری نخریده‌اند اظهار پشیمانی می‌کنند، دقت داشته باشید که شما با انتخاب اشتباه به این دسته ملحق نشوید، در حال حاضر تلویزیون ۵۰ اینچ به بالا برای خانه ها مناسب است و به ندرت پیش می آید که تلویزیون شما کمتر از این اندازه باشد.

تلویزیون های ۳۲ اینچ و کمی کمتر یا بیشتر معمولا برای اتاق خواب، داخل آشپزخانه، مغازه و…. مناسب هستند و خرید این سایز برای منزل معمولا توصیه نمی شود چرا که خانه هرچقدر هم کوچک باشد بازهم به تلویزیونی با سایز بالاتر نیاز خواهید داشت.

بهترین مارک تلویزیونانتخاب اندازه تلویزیون

از جمله دیگر فاکتورهای تأثیرگذار در انتخاب تلویزیون اندازه سایز آن است.  برای بسیاری از افراد تلویزیون هرچه بزرگتر باشد لذت تماشای فیلم با آن بیشتر است اما باید بدانید که تناسب اندازه تلویزیون باید با مکانی باشد که در آن قرار داده می شود. مثلا در یک خانه ۸۰ متری استفاده از تلویزیون ۶۵ اینچی نه تنها هیچ جذابیتی ندارد بلکه باعث آزار رسیدن به چشم ها می شود.

به این نکته توجه کنید که فاصله شما با تلویزیون در زمان تماشای آن باید سه متر باشد. وقتی تلوزیون بزرگی را انتخاب می کنید که تناسبی با محیط قرار داده شده ندارد، معمولا زاویه دید کاهش پیدا می کند و این مسئله در کیفیت تصویر و همچنین آسیب دیدن چشم ها تأثیرگذار است.

 

نوع پنل تلویزیون (Plasma، LCD، LED، OLED) کدام بهتر است؟

شاید از همان اول از خود بپرسید، بهترین پنل تلویزیون کدام است؟ یعنی بهترین مارک تلویزوین چه نوع پنلی دارد؟

در جواب این سوال ابتدا باید بدانید که تفاوت اینها در چیست؟

تلویزیون های پلاسما (Plasma)

این نوع پنل، یعنی پلاسما، روشنایی خیلی خوبی دارند و رنگ سیاه را به خوبی نمایش می‌دهند، جدید نیستند اما همچنان بهتر از LCD ها رنگ سیاه را نمایش می‌دهند و هنوز خیلی ها بخصوص علاقه‌مندان فیلم ترجیح می‌دهند یک تلویزیون پلاسما داشته باشند تا LCD.

علت هم این است که در تلویزیون های پلاسما نرخ به روز رسانی یا همان Refresh Rate که واحد اندازه گیری آن Hz هرتز است، بسیار بالاست. هرچه این عدد بیشتر باشد یعنی نرخ به روز رسانی بیشتر است و اگر فیلمی در آن تماشا کنید که صحنه ها یا همان فریم های تصویر خیلی سریع عوض می‌شوند، شما هیچ تاری در تصویر مشاهده نمی کنید،به تصویر زیر نگاه کنید تا متوجه شوید.

بهترین مارک تلویزیون پلاسما

 

نرخ بروزرسانی تلویزیون های LCD در بازار نهایتا تا ۲۰۰ هرتز است اما این عدد در تلویزیون های پلاسما تا ۶۰۰ هرتر هم می رسد و از این نظر تلویزوین های LCD و حتی OLED به هیچ وجه حتی نزدیک به تلویزیون های پلاسما هم نیستند. اما سوال اینجاست، چرا خبری از تلویزیون های پلاسما نیست؟

مشکل اینجاست که تلویزیون های پلاسما معایب زیادی دارند، معایبی که موجب شد در نهایت این تلویزوین های دیگر در بازار عرضه نشوند، برخی از این معایب عبارت اند از:

  • ضخامت زیاد
  • وزن بسیار بالا
  • مصرف انرژی زیاد
  • عدم پشتیبانی از رزولوشن های بالا

و از همه مهمتر، ایجاد لکه های سیاه یا همان اثر سوختی در تلویزیون های پلاسما که البته مدل های ابتدایی بیشتر این مشکل را داشتند اما در مجموع همه این موارد موجب شد که این تلوزیون ها دیگر تولید نشوند.

 

بهترین برند تلویزیون

تلویزیون های LCD و LED و OLED

تلویزیون های ال سی دی از مایع کریستال تشکیل شده‌اند، وقتی جریان از داخل این مایع عبور میکنه و نوری هم از پشت بهش تابیده میشه، در نهایت کریستال های این مایع فعال میشن و طوری میچرخند که نور مورد نظر عبور کند.

میدونم همین یک خط هم شاید کمی گیجتون کرده باشه، ایرادی نداره، شما قرار نیست دقیقا عملکرد این تلویزیون ها را بدانید، تنها باید بدانید که تفاوت LCD و LED در نوری است که به آن مایع تابیده می‌شود.

در تلویزیون های LCD نور تابیده شده از نوع فلورسنت یا همان مهتابی است اما در تلویزیون های LED نوری که از پشت به مایع تابیده می شود از نوع LED است که همین موضوع تفاوت های زیادی را بین این دو نوع تلویزیون ایجاد کرد است.

  • مصرف برق خیلی کمتر تلویزوین های LED
  • نمایش بهتر تصاویر از زاویه های مختلف تلویزیون در LED ها
  • کنتراست بهتر تلویزیون های LED

و مزیای بسیار دیگری که تا حدی فنی هستند و شاید برای شما مناسب نباشد، در ضمن بهتر است بدانید که تلویزیون های OLED با LED ها تفاوت دارند و این تفاوت در این است که در OLED ها اصلا نیازی به تابانده شدن نور وجود ندارد و نورها توسط دیودهای نوری ساخته میشن که یک تکنولوژی جدیدتر محسوب می شود.

از آنجایی که در OLED نیازی به تاباندن نور وجود ندارد، در نتیجه تلویزیون های OLED می‌توانند در ضخامت های بسیار کم تولید شوند، پس اگر به دنبال تلویزیون های خیلی باریک هستید، احتمالا گزینه مورد نظرتان را به تلویزیون های OLED پیدا کنید.

 

کاربری تلویزیون را مشخص کنید

از جمله موارد دیگری که باید به آن دقت داشته باشید نوع کاربری تلویزیون است، شما باید مشخص کنید که تلویزیون در خانه شما چقدر استفاده می شود و چه استفاده هایی دارد. آیا فقط می خواهید فیلم و سریال تماشا کنید؟ یا شما یک گیمر حرفه ای هستید و  می خواهید از تلویزیون برای بازی ها استفاده کنید. برای یک گیمر حرفه ای یک تلویزیون با ورودی های کم تأخیر و رفرش ریت بالا مناسب است. اگر اهل تماشای فیلم و سریال هستید بهتر است به دنبال تلویزیون های هوشمند باشید که امکان تماشای فیلم و سریال به صورت آنلاین هم برای شما مهیا باشد.

 

شناخت انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون ها

کیفیت تصویر یک صفحه نمایش دیجیتالی را با رزولوشن آن مشخص می کنند، هرچه رزولوشن بالاتر باشد کیفیت تصویر بیشتر است. برخی از پیکسل ها شناخته شده تر هستند و در بازار شهرت بیشتری دارند که در این بخش با آنها آشنا می شویم.

کیفیت SD

با پیشرفت تکنولوژی در حوزه تصویر بعید به نظر می رسد دیگر این کیفیت از تلویزیون در بازار وجود داشته باشد، وضوح تصویر این کیفیت ۷۲۰ در ۴۸۰ پیکسل است و اکثر فیلم ها و دی وی دی های قدیمی با چنین کیفیتی ساخته می شدند. استفاده از کابل HDMI هم هیچ تأثیری در کاهش کیفیت چنین ویدئوهایی نداشتند. با روانه شدن کیفیت HD به بازار تلویزیون های کیفیت SD تقریبا منقرض شدند.

کیفیت HD

این اتفاق در سال ۱۹۹۸ میلادی رخ دارد و تلویزیون های HD با سر و صدای زیاد وارد بازار شدند. این کیفیت از تلویزیون با صدای دیجیتال همراه بود، کیفیت HD امکان تماشای فیلم ها در قالب widescreen را برای کاربر مهیا می سازد.

HD مخفف عبارت High Definition و یا همان کیفیت بالا است. در این تلویزیون ها علاوه بر تصویر صدا هم کیفیت خوبی دارد. استفاده از تلویزیون های HD امکان اتصال به دستگاه های دیگر دیجیتال مثل کامپیوتر را برای کاربر فراهم می کند و رزولوشن این تلویزیون ها ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل است که در هر فریم آن ۹۲۱۶۰۰ پیکسل وجود دارد. مهمترین ویژگی های تلویزیون های HD عبارتند از: دقت و شفافیت زیاد تصویر، نمایش رنگ‌های بیشتر، زیاد شدن وسعت طول و عرض تصویر، صدای دیجیتال چند کاناله و …

کیفیت Full HD

کیفیت در تلویزیون های Full HD در بالاترین حد قرار دارد و آن را با فرمت ۱۰۸۰ پیکسل نمایش می دهد. در این تلویزیون ها شما  قادر هستید کوچکترین جزئیات تصویر را هم ببینید. Full HD رزولوشنی به اندازه ۱۹۲۰ پیکسل به صورت افقی و ۱۰۸۰ پیکسل در جهت عمودی را در اختیار کاربر قرار می دهد. باید توجه کنید که در استفاده از این کیفیت، باید از کابل HDMI بهره مند باشید چرا که در غیر این صورت شاهد کاهش کیفیت خواهید بود.

نکته دیگری که در هنگام انتخاب کیفیت تصویر تلویزیون Full HD باید در نظر داشته باشید، ویژگی نسبت تصویر در آن است. در صورتی که تلویزیون انتخابی شما دارای ویژگی نسبت تصویر ۱۶:۹ است، این کیفیت به درستی و به بهترین شکل نمایش داده می‌شود. اما اگر نسبت تصویر تلویزیون انتخابی تان ۴:۳ است، هم کیفیت و اندازه تصویر Full HD را از دست خواهید داد.

کیفیت ۴k

جدیدترین نسل تلویزیون های باکیفیت با نام تلویزیون های ۴K در بازار عرضه شده اند.در این نوع از تکنولوژی کیفیت بسیار بالاتری از فول اچ دی تماشا خواهید کرد.

مهمترین تفاوت ۴k و Full HD در آن است که پیکسل‌های بیشتری را در محیط کوچکتری قرار داده‌است. در واقع هرچه تعداد پیکسل‌های یک صفحه نمایش بیشتر باشد، جزئیات را با وضوح بیشتری به شما نشان می‌دهد و در نتیجه کیفیت بالاتری خواهد داشت. دلیل نامگذاری این فرمت ۴ برابر بودن کیفیت نسبت به فرمت ۱۰۸۰ پیکسلی است.

 

بهترین مارک تلویزیون ایرانی و خارجی

تلویزیون مسطح یا خمیده؟

 

معرفی بهترین مارک های تلویزیون در بازار

در این بخش به معرفی وبررسی برندهای مشهور موجود در بازار ایران می پردازیم. با ماه همراه باشید.

تلویزیون تی سی ال

شاید این برند برای شما نا آشنا باشد اما این دلیل نمی شود که کیفیت محصولات آن پایین باشد، برند TCL بیش از ۱۰ درصد سهم بازار جهانی تلویزیون را در اختیار دارد. این تلویزیون محصول کشور چین است که برند خوشنامی در دنیا محسوب می شود. این برند در سال های اخیر بعد از برندهای شناخته شده سامسونگ، ال جی و سونی در رتبه چهارم قرار دارد و دومین برند محبوب آمریکایی نام گرفته است.

در ایران تلویزیون های TCL تحت نمایندگی شرکت مادیران در بازار عرضه می شوند و به نسبت کاربرد و کیفیتی که دارند از قیمت بسیار مناسبی برخوردارند اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این تلویزیون ارزان قیمت کیفیت تصویر بالا در حد بسیاری از برندهای مطرح را ندارد اما کیفیت آنها قابل قبول است.

اکثر مدل های تلویزیون های TCL سطح پایین هستند و یا انحصارا برای کشور چین تولید شده اند، اما تلویزیون های سری ۶ و ۵ تی سی ال کیفیت بسیار بالایی نسبت به قیمتشان دارند و در بازار در دسترس هستند ، مخصوصا از زمانی که از سیستم عامل Roku روی آن ها نصب شده و تبدیل به تلوزیون های هوشمند شده اند مشهورتر هستند. در سال گذشته میلادی ارزان ترین تلویزیون ۸K جهان توسط برند TCL ساخته و در سال ۲۰۲۱ عرضه شده است.

خرید این برند را به کسانی توصیه می کنیم که نیاز به یک تلویزیون با کیفیت تصویر خوب و قیمت بسیار پایین دارند و استفاده آن ها از تلویزیون متوسط و به صورت عادی است.

 

منبع: سایت خریدیار


بازدید: 3007




Scroll to Top