• پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: 410295
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۷ ۱۲:۰۸
دسته: گردشگری
پرینت
ایمیل

معرفی آبشار وقت ساعت (+تصاویر)

 

با مجله اینترنتی چه نیوز در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

 



آبشار وقت ساعت,آبشار وقت ساعت  کجاست,تصاویر آبشار وقت ساعت
آبشار وقت ساعت از جاذبه های دیدنی دورود
 

آبشار وقت ساعت
وقت و ساعت به واسطه لزوم رعایت نظم در زندگی انسان امروزی، اهمیت بسزایی دارد و تقریباً هیچ انسانی نمی‌تواند بدون توجه به آن کیفیت مناسبی به زندگی خود بدهد. در این میان شاید برایتان عجیب باشد که بدانید یکی از آبشار‌های کشورمان با نام آبشار وقت و ساعت شناخته می‌شود. این آبشار در فاصله ۲۰ کیلومتری از جنوب شهرستان دورود و ایستگاه راه آهن چم چید قرار دارد.


آبشار وقت ساعت کجاست؟

آبشار وقت ساعت در فاصله ۲۰ کیلومتری از جنوب شهرستان دورود قرار دارد.
افرادی که می‌خواهند از این آبشار که در نزدیکی دره نگار واقع شده است، بازدید کنند می‌توانند با طی کردن مسافتی حدود ۲۰ کیلومتر و گذر از روستای برآفتاب به دهانه غار وقت ساعت برسند. ساختمان این غار از جنس آهک است. غار وقت ساعت ارتفاعی بالغ بر ۱۵ متر و عمقی بالغ بر ۵۰ متر دارد؛ بنابراین گزارش، در حقیقت آبشار وقت ساعت از دل غار شروع می‌شود و به کف غار می‌ریزد و زمانی که از غار بیرون می‌آید، تبدیل به چشمه می‌شود.

آبشار وقت ساعت,آبشار وقت ساعت  کجاست,تصاویر آبشار وقت ساعت
عکس های آبشار وقت ساعت

 

امروزه این آبشار یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری کشور است، زیرا پس از یک ساعت قطع آب، دوباره آب از درون آبشار به آهستگی و با سر و صدا جریان پیدا می‌کند و باعث می‌شود آبشار به اوج آبدهی خود برسد و با گذشت زمان معین میزان آبدهی کم شده و بار دیگر کامل قطع می شود.


شایان ذکر است؛ بر اساس آنچه در کتاب‌های مختلف طبیعت ایران ذکر شده، وجود یک چشمه بزرگ سیفونی در عمق زمین باعث خروش و توقف منظم آبشار وقت و ساعت می‌شود.

آبشار وقت ساعت,آبشار وقت ساعت  کجاست,تصاویر آبشار وقت ساعت
تصاویر آبشار وقت ساعت


گفتنی است؛ چشمه سیفونی به هر سراب با چشمه آب سرد گفته می‌شود که جریان خروجی آب آن به تناوب کم و زیاد یا کاملاً متوقف و مجدداً شروع می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده برآورد می‌شود که ۱۰۰ عدد از این چشمه‌ها در سطح جهان وجود داشته باشند. علت تناوب در جریان آب چشمه‌های سیفونی یا آهنگین شناخته شده نیست، اما در اوایل قرن ۱۸ نظریه‌ای مطرح شد که بر مبنای آن به نظر می‌رسد عملکردی طبیعی شبیه سیفون منجر به پدیدار شدن چشمه‌های سیفونی می‌شود.

 

منبع: yjc.ir

 



منبع: http://www.beytoote.com/iran/tafrihi/waterfall02-vaght-saat.html
بازدید: 752

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top