• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 426968
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ۱۶:۴۸
دسته: آشپزی
پرینت
ایمیل

طرز تهیه خورشت انار بیج به 2 روش مختلف

 

با مجله اینترنتی چه نیوز در تازه ترین مطالب آشپزی همراه باشید.

 

 درست کردن انار بیج, طرز درست کردن خورش انار بیج


پخت خورش اناربیج با مرغ

 

خورشت انار بیج یکی از خورشت های محلی شمال کشور است که در شب های یلدای و شب های پاییزی تهیه می شود. شما می توانید این خورشت خوشمزه را با مرغ یا گوشت تهیه کنید. در ادامه با دو روش تهیه ی آن آشنا می شوید.

خورشت انار بیج با مرغ :

مواد لازم برای خورشت اناربیج با مرغ :

مرغ 3 تکه
گردو  300 گرم 
پیاز متوسط  1 عدد 
 سیر 3-2 حبه 
 سبزی (تره ،جعفری، گشنیز، چوچاق، خالواش یا نعنا)  200 گرم
 رب انار  75 گرم
 آب انار ترش  2 عدد انار
 نمک و فلفل  به مقدار لازم
 زردچوبه به مقدار لازم

 

طرز تهیه خورشت اناربیج با مرغ :

ابتدا پیاز ریز شده را با مقداری روغن تفت بدهید، سپس مغز گردوها را آسیاب کنید و به پیازها اضافه کنید و تفت بدهید تا بوی خامی گردوها گرفته شود. سپس، آب را تا حدی که روی گردو را بگیرد اضافه کنید و بگذارید بپزد.

 

زمانی که آب گردو جمع شد یعنی گردو پخته است. رب انار، آب انار و 2 لیوان آب را به گردو اضافه کنید و بگذارید دوباره بجوشد.

 

سبزی را شسته و خرد کنید و با نصف فنجان روغن خوب سرخ کنید تا حدی که رنگ آن ها تغییر کند. سیر را له یا رنده کنید و به سبزی اضافه کنید و مقداری تفت بدهید.

 

سپس سبزی را به قابلمه ی گردو اضافه کنید و با حرارت کم اجازه بدهید خورش جا بیفتد و روغن گردو در بیاید. سپس مرغ ها را مقداری سرخ کنید و به سبزی و گردو اضافه کنید و اجازه دهید 1 ساعت دیگر هم بپزد. تا مرغ ها خوب پخته شوند و جا بیفتد. مقدار غلظت این خورش مانند فسنجان است.

 

طرز تهیه خورشت اناربیج :

طرز تهیه خورشت انار بیج,نحوه ی پخت خورشت انار بیج

طرز تهیه خورشت انار بیج

 

مواد لازم خورشت اناربیج :

 مغز گردو  500 گرم
 سبزی معطر  250 گرم
 گوشت چرخ کرده 500 گرم 
 پیاز متوسط  1 عدد
 رب انار ترش و آب انار ترش  به مقدار لازم
 نمک و فلفل به مقدار لازم 
زردچوبه  به مقدار لازم

 

طرزتهیه خورشت انار بیج :

برای تهیه خورش انار بیج که یک خورشت اصیل و سنتی شمالی است، ابتدا مغز گردوها را خوب بسابید تا نرم شوند. سبزی های لازم که شامل تره، جعفری، گشنیز، چوچاق و خالواش اگر خالواش یا چوچاق نداشتید می توانید از نعنا استفاده کنید. ریز خرد کنید و با روغن تفت بدهید (البته یک قاشق از سبزی ساطوری شده را به صورت خام نگهدارید) پیاز را در گوشت چرخ کرده، رنده کنید. نمک و فلفل و 1 قاشق سبزی ساطوری شده را اضافه کنید و با هم مخلوط کنید‌.

 

سپس با گوشت چرخ کرده کوفته های کوچک قلقلی به اندازه یک گردو درست کنید و کنار بگذارید و کوفته ها را داخل همان تابه ای که سبزی ها را سرخ کردید سرخ کنید.

 

اکنون گردوی سائیده شده را با مقداری روغن تفت بدهید تا زمانی که بوی خامی مغز گردوها گرفته شود. سپس رب انار و چهار لیوان آب و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و بگذارید روی حرارت ملایم بپزد تا مانند فسنجان به روغن بیفتد.

 

پس از پخت گردو سبزی را که سرخ کرده اید اضافه کنید باز بگذارید تا بجوشد و سبزی ها پخته شوند. پس از پخت گردو و سبزی ها، کوفته ها را داخل خورش که در حال جوشیدن است بگذارید حرارت را زیاد کنید تا خورش از جوش نیفتد و کوفته ها باز نشود. اگر ترشی اناربیج شما کافی نبود به آن رب انار اضافه نکنید بلکه از آب انار ترش استفاده کنید و بگذارید روی حرارت ملایم بجوشد و هنگامی که کوفته ها پخته شد و خورش جا افتاد؛ خورش انار بیج شما آماده است. غلظت خورش انار بیج باید مانند خورش فسنجان باشد و کم آب شود.

 

غذاهای مناسب یلدا, طرز تهیه خورشت انار بیج با مرغ

نکاتی برای تهیه ی خورشت اناربیج

 

نکاتی برای تهیه ی خورش انار بیج :

کوفته ها را با چنگال سوراخ کنید تا روغن اناربیج در هنگام پخت به خورد آن برود.

 نکته خیلی مهم سبزی این خورشت نباید خیلی زیاد باشد.

 

 به جای یک لیوان آب انار ترش می توانید از آبغوره استفاده کنید و مقدار آن را در حدی بریزید که ترشی خورشت باب میل تان باشد. به جای سبزی خالواش از نعناع استفاده کرده و مقدار نعناع را بیشتر کنید.

 

 200 گرم از سبزی خرد شده را با کمی روغن خوب سرخ کنید اما دقت کنید که تلخ نشود. 50 گرم مابقی سبزی را برای گوشت های قلقلی نگه دارید.

 

 سبزی شامل (تره، جعفری، گشنيز، نعناع) (کمی سبزی های عطردار مانند چوچاق، خالواش هم هست) (100 گرم تره، 80 گرم جعفری، 50 گرم خالواش و چند شاخه نعنا)

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/cookery/ghazaha/beige1-pomegranate-stew2.html
بازدید: 2009

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top