• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 427041
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰

31 خواص میوه ی کاکتوس یا گلابی خاردار

 

فواید میوه ی کاکتوس, فواید گلابی خاردار

آشنایی با خواص گلابی خاردار

 

آیا می دانید میوه کاکتوس به گلابی خاردار نیز معروف است؟ خوب، حالا، شما می دانید. میوه ها کاملا شیرین هستند و می توانید آنها را به صورت خام میل کنید. دامنه آنها از سبز (کمی ترش) تا قرمز (بسیار شیرین) است. برخی حتی نارنجی هستند. میوه ها اما خاردار و دارای ترکش هایی هستند که به راحتی به پوست شما می چسبند. هنگام چیدن دستکش چرمی به شما توصیه می شود.

گلابی خاردار  چیست؟

گلابی خاردار میوه ای است که روی برگ های کاکتوس های نوپالس رشد می کند.

 

گلابی خاردار که به طور گسترده به "گل کاکتوس" معروف است، در کشورهای مختلف و مناطق مختلف به نام هایی مانند ماهی تن، نوپال، نوپالس، انجیر زرشک، انجیر هند با نام های مختلفی شناخته می شود. گلابی خاردار میوه ای استوانه ای شکل است که دارای پوستی بیرونی محکم با خار و گوشت داخلی نرمتر است که خوراکی است. در ابتدا سبز است و با بالغ شدن در بیشتر گیاهان به صورتی مایل به قرمز در می آید.

 

می توان آن را به صورت خام، آب پز یا کبابی مصرف کرد. همچنین برای تهیه آب میوه و مربا استفاده می شود. این میوه های بیضی شکل خوش طعم از بالای برگ های خاردار جوانه می زنند و در رنگ های مختلف از قرمز و سبز تیره گرفته تا زرد یا بنفش وجود دارد. طعم آن شبیه هندوانه / تمشک است و عطر خیار مانند دارد.

 

تاریخچه گلابی خاردار یا میوه ی کاکتوس چیست؟

گیاه گلابی خاردار که کاکتوس است می تواند در شرایط خشک آب و هوایی زنده بماند. گفته می شود که منشا آن مکزیک و کشورهای شمالی آمریکای جنوبی است که در گروه های خشک و نیمه خشک قرار می گیرند. در این مناطق، هزاران سال است که یک رژیم اصلی است. بعدا مشخص شد که در خاورمیانه و شبه قاره هند نیز استفاده می شود.

 

با افزایش محبوبیت، کاکتوس های گلابی خاردار هم اکنون در اروپا و استرالیا کشت می شوند. این میوه نه تنها به دلیل طعم و مزه بلکه به دلیل مزایای سلامتی نیز مورد علاقه قرار گرفته است. خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد پیری آن باعث محبوبیت این میوه خار شده است.

 

خواص میوه ی کاکتوس,خواص گلابی خاردار

نام دیگر میوه ی کاکتوس، گلابی خاردار است

 

ارزش تغذیه ای میوه ی کاکتوس

وقتی در مورد ارزش غذایی گلابی خاردار صحبت می کنیم، این ماده حاوی منیزیم، اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان ها، ویتامین های C و B، بتاکاروتن، آهن، کلسیم، پتاسیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. داشتن یک فنجان از این میوه می تواند منبع خوبی برای بخش قابل توجهی از مقدار مصرف روزانه بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی باشد. به خاطر داشته باشید که کلسیم موجود در این گیاه بیابانی سنتی ممکن است به صورت فعال بیولوژیکی موجود نباشد. به صورت یک کمپلکس غیرقابل جذب (اگزالات کلسیم) وجود دارد.

 

فواید کاکتوس گلابی خاردار چیست؟

برخی از مزایای سلامتی گلابی خاردار شامل توانایی آن در کاهش سطح کلسترول، کمک به کاهش وزن، بهبود روند هضم، مبارزه با سلول های سرطانی، کاهش خطر دیابت، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر آلزایمر است. در ادامه با دیگر خواص میوه ی کاکتوس یا گلاب خاردار آشنا می شوید.

 

1. نقش بالقوه در کنترل وزن

چاقی یک اپیدمی جهانی است و باید در اولین زمان مدیریت شود. به جای استفاده از اقدامات شدید مانند داروهای مضر یا جراحی، یک راه حل ساده برای این مشکل می تواند مصرف مقدار زیادی فیبر غذایی باشد. میوه گلابی خاردار حاوی فیبر است که باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کرده و احساس گرسنگی را کاهش دهید. همچنین با اتصال و دفع چربی در رژیم غذایی، به از بین بردن چربی در رژیم غذایی کمک می کند. از آنجا که روده ها فرصتی برای جذب چربی رژیم غذایی پیدا نمی کنند، این میوه به طور موثری در کنترل وزن و حتی کاهش وزن کمک می کند.

 

2. به کاهش کلسترول کمک می کند

با داشتن خاصیت کاهش وزن، گلابی خاردار همچنین می تواند به کاهش سطح کلسترول در خون کمک کند. فیبر (پکتین) آن می تواند مسئول این امر باشد زیرا به از بین بردن کلسترول LDL از بدن کمک می کند. آزمایشات نشان داده است که گلابی خاردار می تواند هم سطح پلاسما و هم سطح کلسترول کبدی را کاهش دهد. همچنین، برخی از فیتواسترول های موجود در روغن دانه کاکتوس می توانند متابولیسم کلسترول را به روشی مثبت تغییر دهند. چربی خون، وضعیت سطح کلسترول بالا، نیز می تواند تحت کنترل قرار گیرد.

 

3. منبع ریز مغذی های ضروری

ریز مغذی های اساسی موجود در گلابی خاردار ویتامین C، فولات، ویتامین B6، ریبوفلاوین، نیاسین، آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم هستند. از این تعداد، بیشترین درصد DV توسط ویتامین C و منیزیم نگهداری می شود. مصرف یک فنجان از این میوه به طور منظم می تواند این ریز مغذی ها را برای بدن فراهم کند که برای فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی و متابولیکی مورد نیاز است.

 

4. با سلول های سرطانی مبارزه می کند

ترکیبات فلاونوئیدی موجود در گلابی خاردار خطر ابتلا به سرطان های پستان، پروستات، معده، لوزالمعده، تخمدان، دهانه رحم و ریه را کاهش می دهد. نشان داده شد که آنها از رشد سلول های سرطانی در مدل های آزمایشگاهی و موش جلوگیری می کنند. آنها همچنین باعث مرگ این سلول های سرطانی در غلظت های بالاتر شدند. این ترکیبات همچنین توانایی حذف رادیکال های آزاد و بهبود فعالیت آنزیم های پرو اکسیدان را دارند.

 

5. از بروز زخم جلوگیری می کند

استرس جسمی و روحی می تواند باعث تغییراتی در مخاط دستگاه گوارش شود و منجر به زخم معده شود. التهاب با افزایش ترکیبات پیش التهابی که به دیواره معده آسیب می رسانند، ایجاد می شود. گلابی خاردار تأثیر مثبتی بر مخاط معده دارد و این فعالیت عمدتا توسط ترکیبی به نام بتانین موجود در این میوه تسهیل می شود. تولید مخاط معده تنظیم شده است و همچنین در مواد شیمیایی پیش التهاب نیز کاهش یافته است. در نتیجه میزان و شدت زخم با مصرف گلابی خاردار بسیار کاهش می یابد.

 

طرز استفاده از میوه ی کاکتوس, آشنایی با خواص میوه ی کاکتوس

تقویت سیستم ایمنی بدن از خاصیت میوه ی کاکتوس است

 

6. تنظیم قند خون

میوه ی کاکتوس اغلب به دلیل کاهش قند خون مورد تبلیغ قرار می گیرد. این بدان معنی است که مصرف این میوه یا عصاره آن می تواند سطح بالای گلوکز خون را کاهش دهد و همچنین سطح طبیعی را حفظ کند. آزمایشات مختلف روی موش های دیابتی و ضد دیابت کاهش سطح گلوکز خون را نشان داده است. مکانیسم اصلی این کاهش، کاهش جذب روده ای گلوکز است. فیبر و ماده پکتین میوه کاکتوس گل خاردار مسئول این فعالیت هستند. هنگامی که سطح قند خون کنترل شد، دیابت نوع II به راحتی قابل کنترل است.

 

7. میوه ی کاکتوس روده بزرگ را تمیز می کند

مقدار بالای فیبر گلابی خاردار نه تنها به کاهش قند خون / گلوکز و کلسترول کمک می کند بلکه به تنظیم عملکرد کلی روده بزرگ نیز کمک می کند. گلوکز به اندازه کافی جذب می شود و چربی های ناسالم و صفرا بیش از حد از بدن دفع می شود. این روده بزرگ را در سلامت مطلوب نگه می دارد. التهاب و استرس اکسیداتیو که روده بزرگ تحت آن قرار دارد نیز کاهش می یابد. آنتی اکسیدان های موجود در گلابی خاردار رادیکال های آزاد و ترکیبات التهاب آور را از بین می برد، بنابراین روده بزرگ را تمیز و محافظت می کند.

 

8. معده را آرام می کند

در مکزیک، گلابی خاردار معمولاً به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود. مردم روزانه گلابی خاردار مصرف می کنند تا حرکات روده ای خود را منظم کنند. این به حفظ سیستم گوارشی سالم کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ترکیبات موجود در گلابی کاکتوس نیز کمک به سلامت معده و تسکین آن است.

 

9. از کبد محافظت می کند

ما غالباً مواد سرطان زا و سایر ترکیباتی را که می توانند به کبد آسیب برسانند مصرف می کنیم بدون اینکه متوجه صدمه ای شویم. در اینجا یک راه حل وجود دارد. گلابی خاردار را به عنوان آب میوه یا به شکل مربا یا ژله مصرف کنید تا از آسیب کبدی جلوگیری کند. این ماده حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند استرس اکسیداتیو ناشی از چنین ترکیباتی بر روی کبد را کاهش دهد. این فعالیت محافظت کبدی را انجام می دهد که عمدتا شامل از بین بردن رادیکال های آزاد و افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی بدن در برابر این ترکیبات است.

 

10. خماری ها را کاهش می دهد

این میوه توانایی کاهش اثرات خماری را دارد. آب گلابی خاردار تولید واسطه های التهابی را کاهش می دهد که سبب کاهش خماری ناشی از مصرف الکل می شود. همچنین علائم دیگر مانند حالت تهوع و خشکی دهان را کاهش می دهد.

 

11. تقویت کننده سیستم ایمنی

ویتامین C محتوای گلابی خاردار، مسئول این فواید خاص برای سلامتی است. ویتامین C پاسخ ایمنی بدن را در برابر عفونت های مختلف افزایش می دهد. این تولید گلبول های سفید خون را که فرآیند از بین بردن میکروارگانیسم های عفونی از بدن را انجام می دهند، افزایش می دهد. ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و آسیب رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهد. این امر همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

 

12. خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد

گلابی خاردار حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئیدها، کوئرستین ها، گالیک اسید، ترکیبات فنلی، بتاسیانین ها و غیره است. فعالیت آنتی اکسیدانی اینها در برابر رده های سلولی سرطان روده بزرگ آزمایش شد و زنده ماندن این سلول ها به شدت تحت تأثیر آنها قرار گرفت. کوئرستین به ویژه، نقشی اساسی در ایجاد اختلال در مسیر خاصی که در توسعه سلول های سرطانی دخیل است، ایفا می کند.

 

خاصیت میوه ی کاکتوس,خاصیت های میوه ی کاکتوس

از فواید گلابی خار دار می توان به کاهش قند خون اشاره کرد

 

13. از بیماری های قلبی محافظت می کند

محتوای فیبر گلابی خاردار به کاهش سطح کلسترول در بدن و حفظ فشار خون کمک می کند. از این رو، فشار خون بالا و کلسترول بد تحت کنترل قرار می گیرند. این عوامل با آترواسکلروز، بیماری کرونر قلب و سایر بیماری های قلبی در ارتباط هستند. آنتی اکسیدان های میوه کاکتوس به تقویت سلامت قلب و عروق نیز کمک می کنند. فلاونوئیدهای فعال بیولوژیکی موجود در گلابی خاردار چسبندگی پلاکت خون را عادی می کند، که به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند. از این رو، پزشکان گیاهان دارویی اغلب مصرف گلابی خاردار را برای کاهش بیماری های قلبی عروقی توصیه می کنند.

 

14. فشار خون بالا را کاهش می دهد

گلابی خاردار غنی از مواد معدنی پتاسیم است. این ماده معدنی در هنگام بلع می تواند فشار وارد شده بر رگ های خونی را کاهش داده و باعث کاهش فشار خون می شود. مصرف منظم گلابی خاردار می تواند سطح فشار خون طبیعی را حفظ کرده و فشار خون بالا را کاهش دهد. بتالایین موجود در این میوه همچنین دیواره های داخلی رگ های خونی را تقویت می کند و بیشتر به ارتقا سلامت قلب و عروق کمک می کند.

 

15. محافظت از پوکی استخوان

این میوه ماهیتی ضد التهاب، ضد ویروس و آنتی هیستامین دارد. همچنین حاوی فلاونوئیدها است که از آزاد شدن ترکیباتی که در التهاب مفاصل و عضلات به دلیل نقرس، آرتروز، ورزش، فیبرومیالژیا و آلرژی به وجود آمده است، جلوگیری می کند. پوکی استخوان که اساساً یک بیماری التهابی است، می تواند با مکمل گلابی خاردار پیشگیری و درمان شود.

 

16. پیشگیری از سکته مغزی

کاهش چربی کل بدن و افزایش سطح کلسترول، گلوکز و فشار خون می تواند سلامت قلبی عروقی را به روشی بسیار مثبت تحت تأثیر قرار دهد. با کاهش این سطح در بدن، خطر سکته یا حمله قلبی کاهش می یابد.

 

17. فرکانس سردردهای میگرنی را کاهش می دهد

میگرن یک بیماری التهابی مزمن است که با وجود یک سردرد شدید (معمولاً در یک طرف سر) همراه با اختلالات هضم و بینایی مشخص می شود. و برای تسکین این التهاب، ترکیبات ضد التهابی مورد نیاز است. این موارد به وفور در میوه گلابی خاردار یافت می شود. این از نظر فنی یک رنگدانه غذایی است که می تواند عوامل مختلف التهابی را در بدن کاهش دهد. در صورت مصرف مکرر این میوه، می تواند به افراد در مقابله با میگرن کمک کند. همچنین شدت و میزان آنها را کاهش می دهد.

 

فواید گلابی خاردار, فایده های گلابی خاردار

گلابی خاردار سبب کاهش دردهای میگرنی می شود

 

18. سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تسکین می دهد

گرفتگی عضلات، کمردرد، سردرد و حساسیت به پستان از علائم رایجی است که زنان در طی سندرم پیش از قاعدگی تجربه می کنند. بیشتر این علائم با افزایش سطح پروستاگلاندین ها (مواد شیمیایی هورمون مانند) در بدن همراه است. گلابی خاردار به عنوان مهار سنتز پروستاگلاندین ها شناخته می شود ، بنابراین علائم PMS را کاهش می دهد.

 

19. استخوان ها و دندان ها را تقویت می کند

دندان ها و استخوان های ما از کلسیم تشکیل شده است و در رژیم غذایی ما باید این ماده ی معدنی قرار بگیرد. بدیهی است که بدن نمی تواند به تنهایی کلسیم را تولید کند. یک فنجان میوه تازه کاکتوس حاوی 83 میلی گرم کلسیم است که تقریباً 8٪ از مصرف روزانه توصیه شده توسط FDA را تشکیل می دهد. این دریافت کلسیم باعث تقویت استخوان ها و دندان های ما می شود.

 

20. سلامت گوارش را ارتقا می دهد

وقتی صحبت از سلامت دستگاه گوارش است، فیبر قسمت مهمی از رژیم غذایی ماست. و گلابی خاردار مملو از فیبر است. این به هضم روان اجزای مختلف غذایی که می خوریم کمک می کند و فعالیت آنزیم های گوارشی را افزایش می دهد. علاوه بر این، فیبر موجود در میوه می تواند به از بین بردن میکروب های بدن کمک کند.

 

21. ناخن های شما را سالم می کند

از روغن هسته میوه ی کاکتوس می توان برای مرطوب سازی ناخن های خشک و آسیب دیده و سلامت ناخن ها و کوتیکول ها استفاده کرد. این ماده حاوی اسیدهای چرب مرطوب کننده مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک و اسید پالمیتیک است. غلظت کمی از سایر اسیدهای چرب نیز یافت می شود.

 

خواص گلابی خاردار,فواید میوه ی کاکتوس

میوه ی کاکتوس سرشار از کلسیم است

 

گلابی خاردار چه فوایدی برای پوست دارد؟

دانه های این میوه به صورت سرد فشرده می شود تا روغن زیبایی تهیه شود. این دارای خواص بسیاری است که به آن مزایای زیر را می دهد:

 

22. خواص ضد پیری

این ماده حاوی ویتامین های نرم کننده E و K پوست است و همچنین حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب آبرسان و مغذی پوست است. اینها از ایجاد چین و چروک و خطوط ظریف جلوگیری می کنند، بنابراین روغن میوه ی کاکتوس را به عنوان یک ماده ضد پیری مناسب معرفی می کنند.

 

23. عامل ضد التهاب

روغن این گیاه خشکی پسند به دلیل وجود ترکیبات ضد التهاب، توانایی مبارزه با التهاب های زیاد را دارد. هنگامی که روغن به صورت موضعی بر روی پوست قرار می گیرد، بتالین ها و ترکیبات فنلی این اثر را دارند. تورم و تحریک ناشی از گزش حشرات، خراش ها یا بیماری های التهابی پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت با استفاده از این روغن کاهش می یابد.

 

24. رنگ پوست را روشن می کند

این روغن همچنین اغلب به دلیل خاصیت روشن کنندگی پوست استفاده می شود. اسید لینولئیک که یک اسید چرب است، نه تنها باعث تغذیه پوست می شود بلکه تیرگی را نیز از بین می برد. همچنین از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند.

 

25. به دستیابی به پوست صاف کمک می کند

برای پوست های کدر و خشک فوق العاده آبرسان است. اسیدهای چرب لینولئیک، اولئیک و پالمتیک که به میزان عمده در روغن دانه میوه ی کاکتوس یافت می شوند، روغن های مورد نیاز پوست را تأمین می کنند.

 

26. برش ها، زخم ها و لکه ها را بهبود می بخشد

ترکیبات فنلی همچنین در روغن گلابی خاردار با غلظت های خوبی یافت می شود که اثرات آنتی اکسیدانی بر روی پوست دارد و به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می کند. زخم بریده شده، جای زخم و سایر لکه هایی که ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شده باشند، به مرور زمان بهبود و محو می شوند. این روغن را مرتباً بمالید تا از فواید درمانی آن بهره مند شوید.

 

27. حلقه های تیره را کاهش می دهد

سیاهی زیر چشم به دلایل زیادی ایجاد می شود. کمبود خواب، کمبود آب بدن و استرس اکسیداتیو مهمترین عواملی هستند که می توانند باعث کم رنگ شدن زیر چشم شما و ایجاد رنگ مایل به آبی شود. روغن دانه گلابی خاردار حاوی اسیدهای چرب مغذی پوست است که از خاصیت روشن کنندگی پوست نیز برخوردار است. در کنار هم، این خواص می تواند به شما کمک کند تا سیاهی حلقه شما روشن شود.

 

همه این خواص روغن دانه گلابی خاردار را به گزینه ای عالی، برای پوست بالغ، پیر و یا آسیب دیده تبدیل می کند.

 

روش مصرف میوه ی کاکتوس, طرز استفاده از میوه ی کاکتوس

روغن میوه ی کاکتوس برای صاف کردن بافت مو، کاهش ریزش مو، افزایش رشد مو مفید است

 

گلابی خاردار چگونه به نفع موهای شماست؟

از میوه و روغن دانه های میوه ی کاکتوس می توان برای صاف سازی بافت مو، کاهش ریزش مو، افزایش رشد مو و به طور کلی سلامت مو استفاده کرد.

 

28. موها را تغذیه می کند

همانطور که در بالا گفتیم روغن دانه های این میوه کاکتوس حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب، مواد معدنی و ویتامین هایی است که می توانند برای پوست مفید باشند. به همین ترتیب، این مواد می توانند پوست و مو را با تأمین روغن های سالم که ممکن است کم باشند تغذیه کنند. ویتامین E موجود در میوه ی کاکتوس می تواند موها را به شدت تهویه کند.

 

29. موهای شما را براق می کند

برای براق شدن موهای خود می توانید از روغن گلابی خاردار استفاده کنید. این روغن می تواند به شما دو برابر اسیدهای چرب و پروتئین نسبت به روغن آرگان، که یک روغن محبوب برای بازگرداندن درخشش طبیعی مو است، بدهد.

 

30. ریزش مو را کاهش می دهد

تفاله این میوه غالباً به محصولات مراقبت از مو اضافه می شود زیرا آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی آن می توانند از بسیاری از شرایط پوست سر راحت شوید و به نوبه خود ریزش مو را کاهش داده و رشد مو را تحریک کنند.

 

31. نرم کننده مو طبیعی

در اینجا یک دستورالعمل ساده برای معجون سازی نرم کننده مو خود در خانه با استفاده از میوه ی کاکتوس آورده شده است:

 

آنچه نیاز خواهید داشت :

1-2 پد بزرگ کاکتوس نوپال

نصف خیار

2-3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل بسیار بکر

1-2 قاشق غذاخوری شیر نارگیل (اختیاری)

 

کاری که شما باید انجام دهید :

1. کاکتوس را با دقت بشویید و پوست آن را بگیرید تا همه خارهای آن از بین بروند.

2. آن را به مربع های خیلی کوچک خرد کنید و خیار را ریز خرد کرده و به آن اضافه کنید.

3. روغن زیتون و شیر نارگیل را اضافه کنید و همه چیز را مخلوط کنید.

4. این را روی پوست سر و موها بمالید.

5- بگذارید 20-30 دقیقه بماند و سپس آن را کاملا بشویید. اطمینان حاصل کنید که هیچ مانده ای در موهای شما باقی نماند.

 

این ماسک موی میوه ی کاکتوس موهای شما را سالم، ابریشمی و نرم می کند. همچنین برای محافظت از موهای خود، در برابر آفتاب سوزان و جوان سازی موهای آسیب دیده از گرما مفید است.

 

آشنایی با خواص میوه ی کاکتوس,خاصیت میوه ی کاکتوس

از کاکتوس می توانید ماسکی برای موها تهیه کنید

 

موارد استفاده دارویی کاکتوس خاردار

از خواص داروئی میوه ی کاکتوس می توان به موارد یر اشاره کرد.

 

- دیابت نوع 2

- کلسترول بالا

- چاقی

- خماری الکل

- بیماری قلبی

- کولیت

- اسهال

- عفونت های ویروسی

- هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) ( 35 )

 

اکنون که کاربردهای فراوان این میوه را بیان کردیم، همچنین مهم است که بدانید چگونه بهترین میوه را انتخاب کرده و آن را نگهداری کنید تا بتوانید حداکثر مزایای آن را ببرید. ادامه مطلب را بخوانید تا با آن ها آشنا شوید.

 

عوارض کاکتوس گلابی خاردار

ناراحتی معده، اسهال، نفخ و سردرد شایعترین عوارض جانبی است که مشاهده شده است.

 

 التهاب بینی یا آسم می تواند به دلیل حساسیت به آن ایجاد شود.

 

 خوردن ساقه نوپال سوخاری می تواند یک اثر افت قند خون شدید داشته باشد. این مورد در هنگام خوردن ساقه های خام یا میوه های رسیده دیده نمی شود.

 

 به دلیل خاصیت ادرار آور می تواند در توانایی جذب برخی داروها در بدن نقش داشته باشد.

 

 خانم های باردار یا شیرده نباید به هیچ وجه میوه ی کاکتوس مصرف کنند زیرا این امر می تواند در رشد جنین یا کودک تداخل ایجاد کند.

 

خاصیت میوه ی کاکتوس,خواص گلابی خاردار

روش استفاده از میوه ی کاکتوس

 

نحوه انتخاب و نگهداری گلابی کاکتوس

اواسط ماه اوت (اواخر مرداد و اوایل شهریور ماه) بهترین زمان برای برداشت میوه کاکتوس در نظر گرفته می شود. پس از مشاهده ی میوه ی کاکتوس، این مراحل را دنبال کنید:

 

با استفاده از یک انبر، میوه را به آرامی از کاکتوس جدا کنید. باید به راحتی جدا شود. مراقب تیغ های روی میوه باشید. برای انجام این کار از دستکش های باغبانی استفاده کنید.

 

دستکش می تواند از رفتن خار به پوست دست شما جلوگیری کند.

 

میوه ها را به یک کاسه یا سطل بزرگ تمیز منتقل کنید. دقت کنید که حداقل یک میوه در هر پد کاکتوس بگذارید تا برداشت شما تداخلی در روند تولید مثل گیاهان نداشته باشد.

 

میوه هایی را که به رنگ یاقوت هستند (یا سایر رنگ هایی که در گلابی خاردار دیده می شود) انتخاب کنید. میوه هایی که انتهای آنها هنوز سبز هستند را انتخاب نکنید.

 

میوه ها را با آب کاملاً بشویید. در حین انجام این کار آنها را به آرامی بچرخانید تا از خارها خلاص شوید.

 

میوه های گلابی کاکتوس حدود یک هفته رسیده باقی می مانند. همچنین می توان آنها را به مدت 3-4 روز در یک کیسه پلاستیکی در یخچال قرار داد.

 

نحوه خوردن کاکتوس گلابی خاردار

میوه را با استفاده از آب سرد کاملاً در آبکش بشویید. در حین انجام این کار به آرامی آن را بچرخانید تا تمام خارهای آن از بین بروند.

هنگامی که تمام خارها برداشته شد، با استفاده از یک دستمال نرم میوه را به آرامی خشک کنید.

 

یک چاقوی تیز برداشته و قسمت های بالا و پایین میوه را برش داده و دور بریزید.

برای برداشتن پوست، از طول برش دهید، مانند زمانی که پوست پرتقال را با چاقو پوست می کنید.

میوه را مطابق سلیقه ی خود خرد کرده یا ورقه ورقه کنید و آن را بخورید. اگرچه دانه های آن بی خطر هستند، اما بسیاری از مردم ترجیح می دهند که این کار را نکنند، زیرا خیلی سفت هستند.

 

گیاه کاکتوس قسمت های مختلفی دارد که خوراکی است. از پد کاکتوس که غالباً به آن نوپال گفته می شود، به عنوان سبزیجات در غذاهای مکزیکی استفاده می شود. بافت آن هنگام پختن شبیه بامیه است. آن را آب پز یا کباب کرده و بیشتر به سوپ و سالاد اضافه می کنند. جدا از پد کاکتوس، میوه یا گلابی خود را می توان خورد. مانند هر میوه دیگری، می توانید آن را به راحتی بشویید، پوست آن را بگیرید و آن را تازه بخورید. از گل های این گیاه اغلب به عنوان تزیین استفاده می شود و یا برای طعم بیشتر به سالاد اضافه می شود.

 

خوردن میوه گلابی خاردار روند سختی نیست. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که آن را پوست بگیرید و تفاله گوشتی موجود در داخل را بخورید. هنگام استفاده از میوه، ابتدا از خارها و سپس از دانه های آن که سفت است مراقب باشید. بسیاری از افراد از میوه گلابی خاردار مربا و ژله نیز تهیه می کنند.

 

اگر به فروشگاهی که می توانید این میوه را از آنجا خریداری کنید دسترسی ندارید، عصاره هایی از آن در بازار موجود است. دوز این عصاره ها به غلظت بستگی دارد و بهتر است طبق دستور روی آن تهیه شود. آب گلابی خاردار یا میوه ی کاکتوس، نیز این روزها در بازار موجود است. این ماده از آب میوه و آب فیلتر شده به همراه برخی مواد اضافی مانند آب لیمو تهیه می شود.

 

آب میوه و تفاله ی میوه ی کاکتوس :

آب یا تفاله (بدون دانه) میوه گلابی خاردار برای تهیه مربا و ژله استخراج می شود. آب میوه، به خودی خود می تواند بسیار ترش باشد. برای آن ماده اضافی اغلب به لیموناد یا مارگاریتا اضافه می شود. برای کاهش تردی و همچنان بهره مندی از این خشافیت شگفت انگیز، مربا و ژله تهیه می شود.

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/cookery/khavas-ghaza/properties2-cactus1-fruit.html
بازدید: 995

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top