• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 429077
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۰

علل ، علائم و درمان التهاب فاسیای کف پا

درمان التهاب فاسیوپاتی کف پا, راه های تشخیص التهاب فاسیای کف پا, علل التهاب فاسیای کف پا

التهاب فاسیای کف پا باعث ایجاد درد و مشکل در حرکت می شود

 

التهاب فاسیای کف پا مربوط به قسمتی از کف پاست که شامل نوار ضخیم بافت قسمت پایینی پا از پاشنه پا تا انگشتان است. التهاب در این قسمت باعث ایجاد درد و مشکل در حرکت می شود.

التهاب فاسیای پا

یکی از علتهای شایع درد پاشنه وجود التهاب فاسیای پا می باشد. این بیماری مربوط به التهاب یک نوار ضخیم بافتی است که از قسمت پاشنه پا شروع شده و به انگشتان پا ختم می شود.

ورم کف پا همراه با درد تیرکشنده ای است که با قدم برداشتن در هنگام صبح حس می شود. این درد در هنگام برخاستن و حرکت کمتر می شود. ولی بعد از نشستن طولانی مدت و با برخاستن دوباره بر می گردد.

التهاب فاسیای پا اغلب در بین ورزشکاران دونده شیوع دارد. همچنین افرادی که دارای اضافه وزن هستند و یا از کفش نامناسب استفاده می کنند نیز ممکن است دچار این مشکل شوند.

 

علائم التهاب فاسیای پا

 

علل التهاب فاسیای کف پا, علائم التهاب فاسیای پا, علل ورم کف پا

درد در ناحیه ی کف پا شایع ترین علائم فاسیای پا است

 

وارد آمدن فشار زیاد به کف پا باعث پارگی جزئی در بافت می شود که این آسیب سبب التهاب و درد و سفت شدن می شود.

شایع ترین عارضه التهاب فاسیای پا درد در ناحیه کف پاست. تمرکز این درد در قمست پاشنه و جایی که احساس پارگی وجود دارد می باشد.

بسیاری بر این باورند که خار پاشنه که رشد استخوانی در قسمت پایین پاشنه پاست عامل ایجاد ورم کف پاست اما این خار باعث ایجاد درد نمی شود.

 

علل التهاب فاسیای کف پا

 

التهاب فاسیای کف پا, فاسیوپاتی کف پا, ورم کف پا

قوس های بلند از علل دیگر فاسیای کف پا است

 

علل ایجاد فاسیای کف پا بسیار متنوع است و عامل های بسیاری باعث می شود تا فرد در معرض خطر التهاب کف پا قرار بگیرد که این عوامل شامل موارد زیر  است:

افزایش سن؛ التهاب کف پا در افراد بین 40 تا 60 سال شیوع بیشتری دارد.

انجام برخی از ورزش ها که به طور مداوم تکرار می شوند مانند دویدن سبب تأثیر در ناحیه کف پا می شود.

 

کف پای صاف یا وجود قوس های بلند و ماهیچه های تنگ ساق پا

• اضافه وزن، چاقی و یا بارداری که باعث ایجاد فشار بر روی پا می شود

• ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز

• ایستادن های طولانی

• استفاده از کفش های نامناسب و پاشنه بلند

این بیماری معمولا بر اثر ضربه یا فشارهای پی در پی در طولانی مدت به بافت پا ایجاد می شود و زنان بیشتر در معرض دچار شدن به این مشکل هستند.

 

التهاب کف پا چه عوارضی دارد؟

این مشکل در صورتی که نادیده گرفته شود سبب درد های مزمن پاشنه می شود و مانع از انجام فعالیتهای منظم می شود. همچنین تغییر در راه رفتن به عنوان روشی برای تسکین درد باعث ایجاد مشکلات پا، زانو، مفصل و ران و کمر می شود.

 

راه های تشخیص التهاب فاسیای کف پا

پزشک با انجام معایناتی در قسمت های حساس پا و با توجه به ناحیه های دردناک می تواند علت آن را تعیین کند.

پزشک گاهی نیز ممکن است برای تشخیص التهاب کف پا عکسبرداری با اشعه ایکس یا ام آی آر را تجویز کند تا برای رد کردن مشکلات دیگری مانند شکستگی از آن ها استفاده کند. 

 

درمان التهاب فاسیوپاتی کف پا 

 

ورم کف پا, علائم التهاب فاسیای پا, درمان التهاب کف پا

معاینه ی فیزیکی از راه های تشخیص فاسیای کف پا است

 

برای درمان التهاب کف پا ممکن است پزشک از بیمار بخواهد تا با رعایت مراقبت های ویژه استراحت کند. معمولا این مشکل با استراحت کردن در طی چند ماه بهبود پیدا می کند.

همچنین برای کاهش درد ناشی از التهاب پا ممکن است پزشک داروهایی تجویز کند که این داروها شامل مسکن هایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استودیو می باشد.

 

برای درمان التهاب پا و کاهش درد روش های درمانی دیگری مانند تمرینات کششی و تقویت کننده با استفاده از وسایل مخصوص نیز وجود دارد که در زیر آنها را بیان می کنیم.

• فیزیوتراپی؛ با مراجعه به فیزیوتراپیست تمرین هایی به منظور کشش فاسیای کف پا و تاندون آشیل و تقویت ماهیچه های پایین پا به بیمار داده می شود.

 

• آتل شب؛ استفاده از آتل در شب هنگام خوابیدن گزینه ای است که ممکن است توسط پزشک یا فیزیوتراپیست تجویز شود. از آتل برای پوشاندن ساق پا و قوس پا در هنگام خواب استفاده می شود.

 

• ارتزها؛ پزشک ممکن است به منظور کمک به پخش شدن فشار به طور مساوی بر روی پاها استفاده از ارتز ها را برای بیمار تجویز کند.

 

روش های جراحی یا سایر روش ها برای درمان فاسیوپاتی کف پا

 

علل التهاب فاسیای کف پا, علائم التهاب فاسیای پا, علل ورم کف پا

از طریق اولتراسوند بافت آسیب دیده می شکند

 

در صورتی که گزینه های عنوان شده در مورد درمان التهاب ورم کف پا موثر واقع نشد ممکن است پزشک برای درمان گزینه های دیگری را تجویز کند که این روش های درمانی شامل موارد زیر است:

 

تزریق مسکن : تزریق داروی استروئیدی در ناحیه دردناک می تواند به کاهش درد و تسکین آن به طور موقت کمک کند.

عسکبرداری های متعدد توصیه نمی شود زیرا باعث تضعیف کف پا و احتمالا پارگی آن می شود.

با استفاده از تصویر برداری های سونوگرافی می توان پلاسمای غنی از پلاکت را که از خون خود بیمار گرفته می شود به ناحیه مورد نظر تزریق کرد. انجام این کار باعث بهبودی پا می شود.

 

درمان شوک ویوتراپی : در این روش درمانی امواج صوتی برای تحریک بهبودی به قسمت دردناک پاشنه هدایت می شود. این روش زمانی استفاده می شود که درمان های محافظه کارانه بی تأثیر بوده و بهبودی حاصل نشده است.

 

ترمیم بافت اولتراسونیک : از این فناوری برای درمان التهاب فاسیای کف پا استفاده می شود. در این روش از تصویر برداری اولتراسوند استفاده می شود. اولتراسوند پروب سوزنی را به داخل بافت آسیب دیده هدایت می کند و با استفاده از انرژی اولتراسوند نوک پروب مرتعش شده و بافت آسیب دیده را می شکند و سپس آن را مکش می کند.

 

عمل جراحی

 

تشخیص التهاب فاسیای کف پا, علل التهاب فاسیای کف پا, علائم التهاب فاسیای پا

در صورت تأثیر نداشتن درمان های دیگر پزشک عمل جراحی را توصیه می کند

 

روش درمانی با عمل جراحی در موارد بسیار نادری استفاده می شود و تعداد کمی از بیماران برای جدا کردن ناحیه کف پا از استخوان پاشنه به عمل جراحی نیاز دارند.

از این روش زمانی استفاده می شود که تمام مراحل درمانی ذکر شده بی نتیجه باشد. در این روش از طریق ایجاد یک برش کوچک در کف پا جراحی صورت می گیرد که نتیجه آن تا حد زیادی به مهارت پزشک دارد.

 

منبع : بیتوته

 


منبع: http://www.beytoote.com/health/malady-remedy/inflammation-plantar01-fascia.html
بازدید: 2280

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top