• جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: 429111
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۳۴

نحوه برخورد با نوجوانان سرکش

نحوه برخورد با نوجوانان سرکش

نوجوانان در دوره بسیار حساس سنی قرار دارند و ممکن است به دلایل مختلفی سرکشی هایی کنند و خیلی از مسائل مهم را نادیده بگیرند. یکی از مهم ترین وظایف والدین توجه مضاعفی است که باید در این دوره به فرزندشان بکنند؛ البته توجه به مسائل مختلف نوجوانان به معنی گوش دادن به تمامی درخواست های نوجوان و یا تنبیه و توبیخ نیست.

noj

وقتی والدین با تغییر رفتار در دوره نوجوانی فرزندشان می شوند باید قبل از اینکه درباره نوع رفتار خود با فرزندان تصمیم بگیرند، به علت اصلی تغییر رفتار فرزندشان پی ببرند. در دوران نوجوانی عوامل مختلفی مانند استرس ، مشکلات خانوادگی و محیط اطراف باعث سرکشی و پرخاشگری نوجوانان می شود که می توان این مشکل را در درجات اولیه رفع کرد. به این موضوع توجه داشته باشید که رفتار هایی که در دوره نوجوانی روی افراد حاکم می شود تا سنین بالاتر روی افراد می ماند و تغییر عادت ها و مشکلات روانی در سنین پایین تر راحت تر صورت می گیرد. پس با ما همراه باشید تا راجع به نوع برخورد با نوجوانان سرکش بیشتر آشنا بشیم.

علل سرکشی نوجوانان چیست؟

نوجوانان در سنی هستند که با محیط بیرون از خانواده بیشترین برخورد را دارند و راجع به مسائل و مشکلات داخل خانه حساس تر می شوند؛ دلایلی که باعث سرکشی نوجوانان می شود نیز از همین عوامل نشات می گیرد. اگر نوجوان دچار پرخاشگری و یا سرکشی شد کافی است دلیل این اتفاق را پیدا کنید و این مشکل را از ریشه حل کنید‌.

 

noj2

  • عوامل خارجی و محیط: وقتی راجع به عوامل محیطی و خارجی صحبت می کنیم، منظور افراد و شرایطی هستند که خارج از محیط و افراد خانواده نوجوانان را تحت فشار می گذارند؛ فشار و برخورد معلمان و یا فشاری که دوستان بر روی نوجوانی که در دوره بسیار حساسی قرار دارند می گذارند ممکن است جزو عوامل پرخاشگری نوجوان باشد.
  • عوامل داخلی و محیط خانواده: نوجوانی دوره ای است که باعث می شود افراد به هر مشکل و اتفاقی که در خانواده رخ می دهد حساس شوند و توجه بیشتری نسبت به گذشته و سنین پایینتر نشان دهند. در کل دعوا و محیط سرد خانه برای نوجوانان مانند سم است و بهترین محیط برای جلوگیری از هرگونه مشکل در دوره نوجوانی محیطی پر از عشق و محبت و احترام است.

نحوه برخورد با نوجوانان سرکش باید چگونه باشد؟

همانطور که گفته شد بعد از اینکه راجع به علل پرخاشگری و سرکشی نوجوان پی بردید باید تمام تلاش خود را در راه کنترل نسبی این خشونت و سرکشی بکنید. منظور از کنترل نسبی رفتار فرزند دیکته کردن تمامی منطق خود به فرزند و یا تنبیه نوجوان به علت انجام دادن کارها به روشی که با منطق شما فرق می کند، نیست.

به این نکته توجه داشته باشید که در رفتارتان با نوجوانان باید تعادل داشته باشید؛ در دوران نوجوانی افراد منطق و قوانینی بر اساس درک خود دارند که باعث اختلاف میان منطق خانواده و منطق فرد نوجوان شود بهترین راه این است که در موارد کوچکی که معیار های شما و فرزندتان دچار اختلاف می شوید اجازه دهید فرزندتان راه و روش خودش را برای انجام کار پیش بگیرد. ( مانند انتخاب لباس و یا نوع رفتارش با کسانی که به وسایل مورد علاقه اش دست می زنند.) در عین حال در موارد جدی که اختلاف نظر پیدا کردید در عین جدیت برای به کرسی نشاندن حرفتان دلیل و معیار های خود را برای انجام دادن یک کار برایشان توضیح دهید.

جالب است بدانید روانشناسان زیادی در ایروان روی این موضوع کار کرده اند، می توانید برای مراجعه به این روانشناسان کاربلد از تور تهران ایروان استفاده کنید.


بازدید: 2168




Scroll to Top