• شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: 429319
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۴۵

حرکت ورزشی برای جلوگیری از لخته شدن خون

حرکت ورزشی برای جلوگیری از لخته شدن خون در پا ,حرکت ورزشی برای جلوگیری از لخته شدن خون,جلوگیری از لخته شدن خون

حرکت ورزشی برای جلوگیری از لخته شدن خون در پا

 

کسانی که مدت زیادی بی حرکت می مانند احتمال لخته شدن خون در پاهایشان وجود دارد.خطر این عارضه در این است که امکان دارد لخته ها به سمت قلب و ریه حرکت کرده و در آنجا باعث اختلالات شدید همودینامیک شده که باعث مرگ شود.این عارض در سنین بالا بیشتر از جوانان است و پس از اعمال جراحی و شکستگی های لگن و اندام تحتانی بیشتر است.شما می‌توانید با ورزش کردن به بهبود گردش خون در بدن خود کمک کنید.

یکی از اقدامات خوب و مهمی که خود بیمار برای کمک به جلوگیری از این عارضه میتواند انجام دهد حرکت دادن مرتب مچ پا است. این حرکات باعث میشوند تا عضلات ساق مکرر منقبض شوند و این انقباض خون را در وریدهای ساق به سوی بالا و به سمت قلب حرکت میدهد. این کار باعث میشود تا خون در ورید های ساق به حالت سکون درنیاید. سکون و بیحرکتی خون در وریدهای ساق از دلایل مهم لخته شدن آن است و چنانچه بتوانیم به هر وسیله ای این خون را به جریان درآوریم احتمال انجام لخته کمتر می شود.

 

بهترین حرکت برای جلوگیری از این عارضه بالا و پایین آوردن مچ پا است. این نرمش باید هر دقیقه پنج بار انجام شود. به این صورت که بیمار هر پنج دقیقه شصت مرتبه مچ هر دو پای خود را تا آنجا که میتواند به سوی بالا و آنگاه پایین حرکت میدهد. خم و راست کردن زانو نیز در صورت امکان موثر است.

 

حرکت ورزشی برای جلوگیری از لخته شدن خون در پا ,حرکت ورزشی برای جلوگیری از لخته شدن خون,جلوگیری از لخته خون در پاها با ورزش

حرکت ورزشی برای جلوگیری از لخته شدن خون

 

ورزش کردن را با تمرینات کششی آغاز کنید

اغلب شما می‌توانید چند روز پس از جراحی به انجام تمرینات کششی بپردازید. این تمرینات با هدف بهتر شدن گردش خون به خصوص در نقاط اطراف محل جراحی و کاهش ریسک تشکیل بافت اسکار طراحی شده اند.

 

اغلب این تمرینات کششی در اطراف موضعی که تحت جراحی قرار گرفته است متمرکز می‌‌شوند مثلا اگر شما تحت جراحی ماسککتومی ‌برای درمان سرطان سینه قرار گرفته باشید می‌توانید از تمرینات خاص بلند کردن بازو و قرار دادن آن روی سر خود استفاده کنید. دست راست خود را روی سرتان بالا ببرید و حدود ۱۵ تا ۲۰ بار آن را باز و بسته کنید آنگاه ۱۵ تا ۲۰ بار به خم کردن و صاف کردن آرنج خود بپردازید. هدف از انجام این تمرینات تخلیه مایع لنف، کاهش تورم و افزایش جریان خون رسانی به محل تحت جراحی است.

 

متخصص فيزيوتراپی لیستی از تمرینات کششی مجاز را در اختیار شما قرار می‌دهد که پس از جراحی به انجام آنها بپردازید.

 

معمولا تمرینات ویژه فیزیوتراپی خسته کننده و تکراری هستند ولی شما می‌توانید در صورت گرفتن اجازه متخصص فیزیوتراپی و انجام تمرینات کششی در کنار دیگر فعالیت‌های جسمانی بپردازید و از انجام دادن آنها لذت ببرید.

 

حرکت ورزشی برای جلوگیری از لخته شدن خون در پا ,حرکت ورزشی برای جلوگیری از لخته شدن خون,جلوگیری از لخته شدن خون با ورزش

جلوگیری از لخته خون در پاها با ورزش

 

هر روز قدری راه بروید تا فعالیت جسمانی داشته باشید

مدت چند هفته بعد از جراحی می‌‌توانید قدری راه بروید و در اطراف خانه قدم بزنید. این کار به شما برای آغاز دوباره فعالیت جسمانی و انجام تمرینات ویژه قلب و عروق و بهبود گردش خون و پیشگیری از تشکیل لخته خون کمک خواهد کرد.

 

توقع نداشته باشید که سریع سطح فعالیت شما به وضعیت پیش از جراحی بازگردد. بعد از جراحی شما وارد مرحله بهبود می‌‌شوید و بدن از انرژی خود برای ترمیم بافت‌های استفاده خواهد کرد. با کمترین فشار به بدن خود آغاز به تمرین کنید تا به مرور بدن خود را قوی کنید. به مثلا روز اولی که آغاز به پیاده روی می‌‌کنید ۵ دقیقه راه بروید و به مرور این زمان را افزایش دهید.

 

اگر برای نفس کشیدن مشکل دارید یا آنکه دچار درد و ناراحتی قفسه سینه شده‌اید سریع از ورزش کردن دست بکشید.

 

حرکت ورزشی برای جلوگیری از لخته شدن خون در پا ,حرکت ورزشی برای جلوگیری از لخته شدن خون,جلوگیری از لخته خون در پاها با ورزش

جلوگیری از لخته شدن خون با ورزش

 

شنا کنید

شنا کردن یک ورزش پر فایده و سبک برای به فعالیت مجبور کردن بدن و بهبود گردش خون است و سیستم قلب و عروق را به فعالیت مجبور می کند. حتی چنانچه فکر می‌‌کنید که یک شناگر خوبی نیستید می‌‌توانید از لبه استخر خود را آویزان کنید و با پای خود به داخل آن ضربه بزنید این کار به بهبود گردش خون در پاهای شما کمک می‌کند.

 

توجه داشته باشید که از فشار آوردن بیش از اندازه به بدن خود خودداری کنید. سبک بودن ورزش شنا به این معنا است که شما متوجه دشواری آن نخواهید بود و به آسانی ورزش می‌کنید.

 

پیش از آغاز برنامه ی شنا با متخصص فیزیوتراپی یا پزشک خود مشورت کنید و از آنها اجازه بگیرید حتی چنانچه قرار است تنها چند دقیقه در طول روز در آب قرار بگیرید و راه بروید.

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/sport/darman/exercise8-prevent-clots.html
بازدید: 4998

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top