• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 429380
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۴۵

تمریناتی برای کمک به درمان لیزخوردگی مهره ها

ورزش برای سرخوردگی مهره های کمر, تمرینات ورزشی برای درمان لیزخوردگی مهره ها, تمرینات ورزشی در لیزخوردگی مهره کمر

لیزخوردگی مهره ها بر اثر وارد شدن صدمه ی شدید اتفاق می افتد

 

ستون فقرات بدن از چندین قسمت تشکیل شده است. قسمت های ستون فقرات عبارتند از:مهره ها که به صورت کاملا مرتب روی هم سوار شده اند، دیسک بین مهره ها که در زیر هر مهره یک دیسک قرار دارد. مفصل های بین مهره ای که باعث اتصال مهره ها به یکدیگر میشود ، نخاع که از بین تمامی مهره ها عبور میکند تا عصب نخاعی که به نخاع متصل است و از بین مفصل ها بیرون می آید و ساکروم و کوکسیکس که قسمت انتهایی ستون فقرات را تشکیل میدهد. 

همانطور که گفته شد تمامی مهره ها به صورت کاملا مرتب بر روی یکدیگر همانند دانه های یک تسبیح بر روی یکدیگر سوار شده اند و هر گونه تغییر شکل در این ترتیب باعث ایجاد مشکل در فرد میشود و ممکن است برای فرد همراه با درد باشد البته در بعضی موارد بدون علائم است و در مواردی هم فرد دچار آسیب جدی و درد شدید میشود.

 

لیز خوردگی مهره ها چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

 

ورزش های مناسب برای  لیزخوردگی مهره کمر, درمان لیزخوردگی مهره ها با ورزش, اسپوندیلولیستزیس

گاهی لیزخوردگی مهره ها در افراد بدون درد است

 

لیزخورگی مهره یا اسپوندیلولیستزیس به این معنی که مهره ای از مهره های کمر از مکان طبیعی خود حرکت کرده و به سمت جلو یا عقب لیزخورده باشد که در عموم افراد این لیزخوردن رو به جلو میباشد.

 

این لیزخوردگی علت هایی مختلفی دارد: لیزخوردگی در سنین پایین و کودکان عموما به علت نقص در هنگام تولد یا بر اثر ضربه ناگهانی میتواند اتفاق بیافتد. در سنین جوانی و میانسالی در مردان دلیل لیز خوردگی معمولا به علت فعالیت های کاری نادرست و حمل اجسام سنگین در طولانی مدت اتفاق میافتد و علت دیگر هم میتواند بروز تصادفات و حوادث غیر طبیعی باشد.

 

در خانم های میانسال نیز لیزخوزدگی شایع تر است و بیشتر در قسمت انتهایی ستون فقرات اتفاق می افتد. دلایل ایجاد این سرخوردگی نیز بیشتر بخاطر بارداری و ایستادن های طولانی مدت و حرکت ناگهانی میباشد. در افراد با سنین بالا نیز این بیماری به علت کهولت سن و بیماری هایی که باعث تحلیل رفتن ستون فقرات میشود اتفاق می افتد.

 

از دیگر دلایلی که ممکن است لیزخوردگی مهره ها در افراد به وجود بیاید میتوان به فشار مداوم و طولانی مدت به ستون فقرات ، کمبود ویتامین ها که باعث شکستکی استخوان یا مهره ها میشود و ضربه های ناگهانی اشاره کرد.

 

درمان لیزخوردگی مهره ها با ورزش, درمان لیزخوردگی مهره کمر با ورزش, درمان سرخوردگی مهره های کمر

ورزش می تواند به درمان لیزخوردگی مهره ها کمک می کند

 

ممکن است فرد دارای لیزخوردگی مهره باشد اما این لیزخوردگی به صورت جزئی باشد که در این حالت فرد ممکن است هیچگونه درد یا ناراحتی احساس نکند. اما در مواردی که لیزخوردگی بیشتر میشود درد در ناحیه کمر نیز شروع میشود. باید توجه داشت این درد به صورت ادامه دار خواهد بود به گونه ای که فرد مجبور است کمی دراز بکشد تا از درد او کاسته شود.

 

در این زمان فرد به پزشک مراجعه کرده و پزشک با معاینات اولیه بیماری را تشخیص میدهد و احتمالا از بیمار درخواست عکس رادیولوژی کند. که در عکس، لیزخوردگی معمولا مشخص است. اگر لیزخوردگی کم باشد فرد میتواند با انجام ورزش هایی که پزشک آن را تجویز میکند بیماری خود را بهبود بخشد که به چند نمونه در زیر اشاره میکنیم.

 

درمان لیزخوردگی مهره کمر با ورزش

 

لیزخوردگی مهره ها, درمان لیزخوردگی مهره ها با ورزش, درمان لیزخوردگی مهره کمر با ورزش

انجام مرتب ورزش های در درمان لیزخوردگی مهره ها اثر مستقیم دارد

 

ورزش می تواند برای تسکین درد همچنین تقویت عضلات شکم مفید باشد و تا حدی به بهبود لیزخوردگی مهره ها کمک کند. در زیر تعدادی از حرکت های ورزشی را برای شما بازگو میکنیم.

لطفا قبل از این که حرکات ورزشی را انجام دهید سعی کنید با پیاده روی کوتاه و دویدن آرام ، بدن خود را آماده ی انجام حرکات ورزشی و کششی کنید. سپس حرکات زیر را انجام دهید.

 

حرکت اول درمان لیزخوردگی مهره ها با ورزش 

در این حرکت ابتدا به پشت خوابیده و کف پاها را روی زمین قرار میدهیم. پایین کمر را کاملا روی زمین قرار داده و با کمک عضلات شکم در این حالت میمانیم. پانزده ثانیه در این حالت مانده و سپس عضلات را رها میکنیم. این حرکت را 10 مرتبه تکرار میکنیم.

 

حرکت دوم درمان لیزخوردگی مهره ها با ورزش 

به پشت روی زمین دراز میکشیم و زانوها را خم کرده و کف پاها را کاملا روی زمین قرار داده و بازوها را روی قفسه ی سینه در هم قلاب میکنیم. به آرامی سر و شانه را از زمین بالا می آوریم تا جایی که عضلات شکم منقبض شوند. سه ثانیه در این حالت میمانیم سپس سر را پایین و به حالت اول برمی گردانیم . این حرکت را نیز 10 مرتبه انجام میدهیم.

 

حرکت سوم درمان لیزخوردگی مهره ها با ورزش 

به پشت میخوابیم و زانو ها را به سمت شکم خم کرده و کف پاها را صاف بر روی زمین میگذاریم. ناف خود را به سمت داخل کشیده و عضلات شکم را نیز در این حرکت درگیر میکنیم با کمک دست ها هر دو زانو را به سمت قفسه سینه نزدیک میکنیم و پنج ثانیه صبر میکنیم و سپس زانوها را رها میکنیم. این حرکت نیز باید 10 مرتبه تکرار شود.

 

حرکت چهارم درمان لیزخوردگی مهره ها با ورزش 

روی زمین مینشینیم پاها را مستقیم به جلو دراز کرده و انگشتمان را به سمت سقف میگیریم و به آرامی به سمت جلو خم شده و به انگشتمان میرسیم . اگر نمیتوانید پایتان را لمس کنید نگران نباشید فقط تا جایی خود را بکشید که کشیدگی را در پایتان احساس کنید. سی ثانیه در همین حالت مانده و این حرکت را سه مرتبه تکرار میکنیم . سعی کنید که هربار زمان بیشتری را در این حالت بمانید.

 

توجه داشته باشید که انجام صحیح و مرتب و طولانی مدت ورزشهاست که میتواند در بهبودی شما تأثیر گذار باشد و در صورتی که انجام آن به صورت صحیح و مداوم انجام نشود هیچ تأثیری نخواهد داشت. همچنین اگر در هنگام انجام تمرینات با مشکلی مانند احساس درد در کمر و یا پاها مواجه شدید ورزش را قطع کنید و به پزشک اطلاع دهید. ضمنا انجام تمامی ورزشها باید با دستور پزشک انجام شود و در غیر این صورت ممکن است ورزش برای لیزخوردگی مهره ی شما خطرناک باشد.

 

حرکات ورزشی بسیار متعدد میباشند و ما در اینجا چند مورد را به اختصار بیان کردیم.

درمان های دیگری نیز برای درمان لیزخوردگی وجود دارد. در برخی موارد استفاده از شکم بندهای طبی برای جلوگیری از ادامه لیزخوردگی میتواند مفید باشد.

استفاده از دارو برای کاهش درد، اسپاسم عضله و التهاب توسط پزشک تجویز میشود.   

 

منبع : بیتوته

 


منبع: http://www.beytoote.com/sport/darman/vertebral-slippage02-exercise.html
بازدید: 4484

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top