• جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: 429317
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۴۵

رژیم پالئو، روش اجداد ما برای کاهش وزن

 

با مجله اینترنتی چه نیوز در تازه ترین مطالب تغذیه و رژیم همراه باشید.

 

فواید رژیم پالئو, معایب رژیم پالئو, رژیم پالئو

رژیم پالئو برگرفته از سبک غذایی انسان های اولیه است

 

رژیم پالئو یا غارنشینی برگرفته از انسان های اولیه است. در این رژیم سبک زندگی انسان های اولیه و مواد غذایی که مصرف می کردند بیشتر مد نظر است. این ٰرژیم را با نام های غارنشین،عصر سنگی، شکارچی و پارینه سنگی می شناسند.رژیم های لاغری زیادی وجود دارد که بعضی از آن ها کاهش اشتها و بعضی دیگر برمیزان کالری، کربوهیدرات یا چربی های دریافتی بدن تمرکز دارند. بر این شدیم اینجا به توضیح برجسته ترین رژیم لاغری بپردازیم تا از مزایا و معایب آن آگاه شویم.

خاطر نشان می کنم که انتخاب نوع رژیم و تنطیم آن باید حتما تحت نطر متخصص باشد تا در کمال صحت و سلامت به وزن ایده آلتان برسید.

 

رژیم پالئو چیست و هدف رژیم پالئو چه می باشد؟

امروزه این رژیم طرفداران بسیاری پیدا کرده است زیرا هدف اصلی آن جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری هایی مانند  دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی است. این رژیم نحوه غذا خوردن انسان های اولیه را تقلید می کند و همانند آن ها بر خوردن غذاهای کاملا ارگانیک و فرآوری نشده مانند  گوشت یا پروتئین بدون چربی،ماهی،تخم مرغ و... تأکید و از خوردن مواد غذایی فرآوری شده مانند شکر،گندم،غلات و لبنیات افراد را منع می کند.

 

مطالعات انجام شده نشان میدهد این رژیم و پیروی کردن از آن باعث کاهش وزن قابل توجهی می شود. همچنین با تحقیق درباره انسان های اولیه به این نتیجه رسیده اند که انسان های ما قبل ما بیماری هایی مانند چاقی،بیماری های قلبی،دیابت و فشارخون نداشتند. این در صورتی است که امروزه همه مردم با این بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند.

 

نمونه رژیم پالئو, میوه های مجاز در رژیم پالئو, رژیم پالئو کتوژنیک

رژیم پالئو در جلوگیری از بیماری های قندی مؤثر است

 

چه مواد غذایی در رژیم پالئو مصرف میشود؟

این رژیم غذایی به خوردن گوشت،میوه،سبزیجات،دانه ها،تخم مرغ، خوراکی های ارگانیک،آجیل،خوراکی های کامل،ماهی،چربی ها و روغن های سالم،روغن برخی از دانه ها مثل روغن گردو،روغن زیتون ،روغن بادام و...تأکید می کند و می توان خورد.

 

چه مواد غذایی در رژیم پالئو منع مصرف دارند؟

این رژیم غذایی افراد را از خوردن مواد غذایی فرآوری شده مانند : غلات،لبنیات،شکر،روغن های گیاهی،نوشابه،حبوبات،شیرین کننده های مصنوعی،بارگارین،موادی که کربوهیدرات کمی داشته باشند منع می کند. چرا که منبع همه ی بیماری های امروزی را تغذیه نامناسب میداند.

 

در کل در این رژیم اگر می خواهید اندامی زیبا داشته باشید باید یک لیست از مواد غذایی ارگانیک تهیه کنید و طبق آن پیش بروید و از مواد غذایی که در کارخانه ساخته می شود اجتناب کنید.

 

رژیم پالئو چطور به کاهش وزن کمک می کند؟

براساس مطالعاتی که درباره همه رژیم ها انجام شده است نتیجه گیری شده که در رژیم پالئو از کربوهیدرات کمتری استفاده می شود و لازمه یک رژیم غذایی خوب میزان کربوهیدرات کم است که اثر گذاری آن بیشتر از رژیم های چرب معمولی است. برای مصرف کربوهیدرات کم در این رژیم، مصرف برنج، سیب زمینی و نان باید به احداقل یا صفر برسد.

 

رژیم غذایی پالئو یک رژیم بسیار سیر کننده است و برای افرادی که دائما احساس گرسنگی می کنند توصیه می شود. برای کاهش وزن در همه رژیم ها مصرف کالری نیز بسیار اهمیت دارد و برای رژیم پالئو نیز همینطور است. پس باید غذاهایی که مصرف می کنید جلوی گرسنگی شمار را بگیرند. در رژیم پالئو از مواد غذایی استفاده می شود که بسیار سیر کننده هستند و شما را برای مدت طولانی سیر نگه میدارند.

 

همانطور که در ابتدا گفتیم هدف رژیم پالئو حذف غذاهای فرآوری شده برای جلوگیری از انواع بیماری است. زیرا این غذاها سرشار از کالری هستند و از مواد مغذی بسیار کمی برخوردار هستند و این موضوع یکی از دلایل مهم چاقی می باشد. پس غذاهای فرآوری شده را از رژیم خود حذف کنید.

 

در رژیم پالئو باید از شکر طبیعی استفاده کنید و شکر صنعتی و فرآوری شده را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید زیرا شکر فرآوری شده نیز سرشار از کالری می باشد و مواد مغذی آن بسیار کم و ناچیز است و خوردن آن تأثیر منفی در رژیم غذایی شما می گذارد.

 

هدف رژیم پالئو, مواد غذایی در رژیم پالئو, کاهش وزن با رژیم پالئو

هدف رژیم پالئو حذف غذاهای فرآوری شده است

 

فواید رژیم پالئو چیست؟

در رژیم پالئو استفاده از ماهی ها بسیار توصیه می شود مانند ماهی تن، سالمون، ماهی خل خال و... . حال با مصرف ماهی سالمون  هم برای بدن منبع خوبی از چربی فراهم می کنید هم مقادیر زیادی پروتئین و امگا3 و اسیدهای چرب که بر روی عملکرد مغز نقش مهمی دارند فراهم می کنید.

 

با منع مصرف بعضی از غذاها و مواد غذایی فرآوری شده در این رژیم  از تورم  و سوراخ شدن معده جلوگیری می شود. پس از بدن سالمی برخوردار می شوید.

استفاده و مصرف میوه ها و سبزیجات در رژیم پالئو باعث می شود تا انواع ویتامین و مواد معدنی به میزان زیادی جذب بدن شود. این امر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و بدن را در برابر انواع بیماری و ویروس ها مقاوم می کند.

 

مواد غذایی موجود در رژیم پالئو باعث سیری طولانی مدت می شود و از خوردن بیش از اندازه جلوگیری می کند پس در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.

رژیم پالئوگزینه خوبی برای عضله سازی است زیرا با مصرف پروتئین و بدن با دادن پروتئین متابولیکی به افراد به ساخت سلول ها و افزایش عضله و ماهیچه کمک می کند.

 

برای افرادی که می خواهند در کوتاه مدت کاهش وزن داشته باشند رژیم پالئو پیشنهاد می شود. این رژیم در مقایسه با رژیم های اصولی دیگر سریعتر باعث کاهش وزن افراد می شود. در صورتی که رژیم های دیگر در طولانی مدت باعث کاهش وزن افراد می شود.

 

نکاتی درباره رژیم پالئو

افرادی که این رژیم را دنبال می کنند می دانند که بسیار کم گرسنه می شوند و سه وعده غذا خوردن در روز برایشان کافی است. اما اگر شما جز افرادی هستید که به تازگی این رژیم را آغاز کرده اید و بدنتان به سه وعده در روز راضی نیست از میان وعده هایی مانند : گوشت پخته شده، تخم مرغ آبپز،هویج،آجیل،اضافه غذای وعده قبل،میوه ها مانند سیب، توت و... استفاده کنید.

 

معایب رژیم پالئو, رژیم پالئو, رژیم غارنشینی

مواد غذایی موجود در رژیم پالئو باعث سیری طولانی مدت می شود

 

معایب رژیم پالئو چیست؟

همانطور که می دانید مصرف مواد لبنی نظیر شیر، ماست، پنیر و ... در رژیم پالئو منع مصرف دارد. می توان گفت یکی از معایب و مضرات این رژیم کمبود کلسیم در افرادی است که این رژیم را دنبال می کنند. زیرا در بیشتر موارد ، کلسیم مورد نیاز بدن از این مواد لبنی تهیه می شود و در صورت کافی نبودن کلسیم ، افراد در معرض مشکلات دندانی و استخوانی قرار می گیرند.

 

محققان نظر بر این دارند که رژیم پالئو مناسب جامعه امروز ما نیست زیرا ژنتیک ما و انسان های ما قبل ما یکسان نیست و هرکس با محیط  متغیر خود تکامل پیدا می کند و امروزه نیز شرایط و محیط زندگی ما با آن ها بسیار متفاوت است.

 

همانند تکامل ما انسان ها ، حیوانات و گیاهان نیز نسبت به آن دوران تکامل پیدا کرده اند و این امکان پذیر نیست که دقیقا رژیم غذایی مردم آن زمان را در رژیم غذایی خود اتخاذ کنیم. اصلا گیاهان و حیوانات آن دوران با الان قابل قیاس نیستند.

 

از مواد غذایی آن دوران اطلاعات دقیقی در دسترس نیست چرا که بسته به شرایط جغرافیایی، مواد غذایی با هم متفاوت بودند و انسان های آن دوران از طیف وسیعی از غذاها استفاده می کردند. به همین دلیل مقدار و میزان مصرف غذاهای آن ها مشخص نیست.

 

کلام اخر

طرفداران این رژیم ادعا می کنند که ما باید همان غذاهایی را استفاده کنیم که اجداد شکارچی ما پیش از استفاده بشر از کشاورزی مصرف می کرده است. این رژیم برمصرف مواد غذایی کامل ، پروتئین بدون چربی ،سبزیجات ، میوه ها ، مغزها و دانه ها تأکید دارد و مصرف مواد غذایی فرآوری شده مانند شکر، غلات ، حبوبات و لبنیات را منع می کند.

 

چند مطالعه نشان داده است که رژیم پالئو می تواند منجر به کاهش وزن و کاهش اندازه دور کمر قابل توجهی شود. در این مطالعات کسانی که از رژیم پالئو استفاده کردند به طور خودکار کربوهیدرات بسیار کمتر و پروتئین بیشتری مصرف کردند و کالری مصرفی روزانه آن ها نیز 300 تا 900 کالری کاهش یافت.

 

 


منبع: https://www.beytoote.com/health/dietary/paleo02-regime.html
بازدید: 4466

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top