• شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: 429324
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۲۹

رژیم غذایی وایکینگ ها به طور شگفت انگیزی سالم و مناسب برای کاهش وزن

 

 

اصول غذایی در رژیم وایکینگی, مزیت های رژیم وایکینگی, مواد غذایی جایز در رژیم وایکینگی

یکی از رژیم های برجسته در خصوص کاهش وزن رژیم وایکینگی است

 

رژیم وایکینگی، نوعی رژیم غذایی اصولی در خصوص حفظ سلامت بدن و کاهش وزن است. این رژیم غذایی در سال 2004 میلادی با هدف جلوگیری از گسترش چاقی مزمن در کشور های شمال اروپا طراحی شده است. رژیم وایکینگی در خصوص کاهش وزن و ارتقا سلامت بدن مواد غذایی سالم را جایگزین مواد غذایی ناسالم می کند. غذاهای مصرفی در طول رژیم وایکینگی متناسب هر فصل انتخاب می شوند. 

 

این روزها، کاهش وزن و استفاده از انواع رژیم لاغری به دغدغه اصلی بسیاری از افراد تبدیل شده است؛ امروزه انواع رژیم های لاغری برای کاهش وزن وجود دارد از جمله رژیم اتکینز، رژیم لاغری سی روزه، پالئو ، دوکان رژیم زون، رژیم کرب سایکلینگ، رژیم سواحل جنوبی، رژیم وایکینگی و .... ، که در این مطلب با رژیم وایکینگی آشنا می شویم.

 

رژیم وایکینگی چیست؟

یکی از انواع رژیم های برجسته در خصوص کاهش وزن، رژیم وایکینگی است. رژیم وایکینگی در سال 2004 میلادی توسط بهترین سر آشپز های جهان از کشور های نروژ، فنلاند، دانمارک، ایسلند و سوئد تنظیم شده است. هدف اصلی گروه آشپز های ماهر جلوگیری از گسترش چاقی در کشور های شمال اروپا بوده است. 

 

برجسته ترین وجه تمایز رژیم وایکینگی تمرکز بر روی کیفیت و طراحی وعده های غذایی متناسب در هر فصل است. این رژیم غذایی برخلاف رژیم های غربی از شکر و چربی کمتری برخوردار است. 

در رژیم وایکینگی به غذاهای گیاهی توجه ویژه ای می شود. در واقع رژیم وایکینگی یا نوردیک بر اساس غذاهای محلی  و سنتی موجود در شمال اروپا طراحی شده است. 

 

در رژیم وایکینگی برخلاف رژیم های کاهش دهنده میزان کالری برای کاهش وزن توجهی به میزان مصرف کالری و کربوهیدرات نمی شود.

یکی از نکات حائز اهمیت در رژیم نوردیک عدم محدودیت در مصرف غذا است. این رژیم با ارائه تغذیه اصولی و مناسب از حذف مواد غذایی اجتناب می کند. به عبارتی دیگر پیروان رژیم وایکینگی مجاز هستند از تمام دسته های غذایی استفاده نمایند.  

 

رژیم وایکینگی برای کاهش وزن و پیشگیری از پیشرفت چاقی مواد غذایی سالم را جایگزین مواد غذایی ناسالم می کند. 

بهتر است بدانید میزان مصرف غذاهای دریایی و مواد غذایی حاوی فیبر در رژیم وایکینگی بسیار گسترده است. علاوه بر این، تنها محدودیت رژیم وایکینگی به بهره گیری از مواد غذایی مضر اختصاص دارد. 

 

اصول غذایی افراد وایکینگ 

 

 کاهش وزن رژیم وایکینگی, نقش رژیم وایکینگی در کاهش وزن, رژیم وایکینگ

رژیم وایکینگی بر روی مصرف غذاهای سنتی و سالم تأکید دارد

 

رژیم غذایی وایکینگ براساس روش غذایی افراد وایکینگ طراحی شده است. 

در قدیم الایام وایکینگ به انسان های اطلاق می شد که با سیستم دفاعی قوی از تناسب اندام و قدرت بدنی بالا برخوردار بودند. وایکینگ ها در قرون وسطی، جنگجویان شجاعی محسوب می شدند که بخش های خشکی و دریایی شمال اروپا از ایسلند تا روسیه را به سیطره خود درآورده بودند. 

 

وایکینگ ها از گوشت حیوان هایی اعم از گوسفند، بز و گاو استفاده گسترده ای داشتند. آن ها به بهره گیری از گوشت اسب نیز علاقه مند بودند. اما در ادوار گذشته شکار اسب با مخالفت سرسخت رهبران مسیحی همراه بوده است.

 

به موجب دسترسی وایکینگ ها به ماهی های مختلف، یکی از وعده های غذایی آن ها به ماهی اختصاص داشت. وایکینگ ها ماهی را به صورت دودی، پنیری، سوخاری، ترشی و خشک شده مورد استفاده قرار می دادند. 

 

خوراکی های پر مصرف افراد وایکینگی شامل سبزیجات و میوه های مختلف نظیر قارچ، هویج وحشی، نان، حبوبات و پوست میوه های خشک می شود. 

نتیجه بهره گیری از این سبک رژیم غذایی سلامت قلب و عمر طولانی در وایکینگ ها بود.

وایکینگ ها از بهترین مدل غذا خوردن پیروی می کردند. آن ها در طول جویدن غذا، آرام بودند.

 

هم اکنون در رژیم وایکینگی به منظور ارائه فرصت مناسب برای عملکرد مناسب معده، به هر وعده غذایی حدود 20 دقیقه زمان اختصاص داده شده است. بهتر است بدانید که آرام غذا خوردن سبب شکل گیری احساس سیری با میزان اندکی غذا می گردد. این امر به صورت مستقیم در جلوگیری از پرخوری دخیل است. 

 

نقش رژیم وایکینگی در کاهش وزن 

رژیم وایکینگی بر روی مصرف غذاهای سنتی و سالم تأکید دارد. تحقیقات صورت گرفته بر روی پیروان رژیم وایکینگی حاکی از آن دارند که مطلوب ترین کاهش وزن در طی یک بازه زمانی مشخص حدود 4 الی 5 کیلوگرم می باشد. 

در طول پیروی از رژیم وایکینگی افراد تحت فشار گرسنگی فراوان قرار نمی گیرند و می توانند با 24 ماه پیروی از اصول و ضوابط رژیم به وزن ایده آل دسترسی پیدا کنند.

 

در یک تحقیقی که بر روی افراد مختلف دارای اضافه وزن صورت گرفت، در یک بازه زمانی مشخص افراد پیروی کننده از رژیم دانمارکی حدود 1/5 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کردند. این مقادیر در پیروان رژیم وایکینگی حدود 4/7 کیلوگرم کاهش وزن گزارش شد. 

 

حدود یک سال بعد بر روی پیروان دو رژیم کاهش وزن دانمارکی و وایکینگی تحقیقاتی صورت گرفت. تحقیقات بیانگر آن بود که پیروان رژیم وایکینگی به وزن اولیه باز گشته بودند. 

با وجود کاهش وزن سریع و آسانی که از رژیم وایکینگی عاید می شود، وزن اصلی بدن در مدت یک الی دو سال به صورت مجدد باز می گردد.  

 

مزیت های رژیم وایکینگی 

 

اصول غذایی در رژیم وایکینگی, مزیت های رژیم وایکینگی, مواد غذایی جایز در رژیم وایکینگی

یکی از مزیت های چشمگیر رژیم وایکینگی سبک زندگی سالم است

 

رژیم وایکینگی از یک روند اصولی بهره مند است که قابلیت استفاده از الگوهای صحیح را در طولانی مدت فراهم می کند. در واقع تغذیه سالمی که رژیم وایکینگی بر آن تأکید دارد به طرز چشمگیری سلامت متابولیک بدن را ارتقا می بخشد.

 

یکی از مزیت های چشمگیر رژیم وایکینگی سبک زندگی سالم است. وایکینگ ها به بهره گیری از میوه و غذاهای فصلی علاقه مند بودند. عمده تمرکز رژیم غذایی وایکینگی نیز به مصرف میوه، سبزیجات و غذاهای فصلی اختصاص دارد. 

در سال های اخیر گوشت و میوه های مختلف در داخل یخچال به مدت طولانی نگه داری می شود. این امر سبب کاهش ارزش غذایی محصول می گردد. 

 

با وجود مزیت های حائز اهمیتی که رژیم وایکینگی در بدن ایجاد می کند، پیروی از این رژیم غذایی جنبه عمومی دارد. در واقع به موجب عدم در نظر گرفتن شرایط فیزیکی و نیاز های بدن مزیت های رژیم وایکینگی دلیل منطقی برای پیروی از این سبک رژیمی به شمار نمی رود. 

 

برجسته ترین مزیت های رژیم وایکینگی شامل موارد ذیل می شود:

• کنترل میزان فشار خون 

• بهبود عملکرد قلب و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی

• کاهش دهنده میزان تری گلیسرید و کلسترول خون 

• کنترل قند خون کاهش التهابات بیماری های مختلف 

• مفید در افزایش میزان ساخت و ساز بدن 

• چربی سوزی بالا 

 

لیست مواد غذایی جایز در رژیم وایکینگی

مواد غذایی مصرفی در رژیم وایکینگی در سه گروه متمایز دسته بندی می شوند. گروه اول مواد غذایی مجاز در رژیم وایکینگی شامل مواد غذایی می شود که بهره گیری از آن ها هیچ محدودیتی ندارد.

گروه دوم به مواد غذایی اختصاص دارد که مصرف آن ها نیازمند رعایت حد اعتدال است و گروه سوم دربردارنده مواد غذایی است که مصرف ان ها به صورت کامل ممنوع می باشد.

 

گروه اول

یکی از اصول رژیم غذایی وایکینگی بهره گیری از غذاهای دریایی است. وایکینگ ها در سفر های دریایی به صورت مدام از گوشت آبزیان استفاده می کرده اند. 

غذاهای دریایی و ماهی ها نظیر سالمون از گوشت سفید بهره مند هستند. این غذا در بهبود و افزایش سلامت قلب و عروق مفید واقع می باشد. 

 

علاوه بر این، در رژیم وایکینگی روغن های طبیعی اعم از روغن دانه انگور مجاز به مصرف هستند. روغن دانه انگور از هسته انگور استخراج می شود. این روغن در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کند و تقویت کننده افزایش گردش خون در بدن تلقی می شود.

 

مواد غذایی مجاز در رژیم وایکینگی شامل موارد زیر می شوند:

• حبوبات 

• غلات کامل 

• میوه های مختلف اعم از سیب، توت 

• سبزیجات نظیر کاهو، سیب زمینی 

• آجیل ها و دانه ها 

• نان جو 

• لبنیات کم چرب 

• ادویه جات 

 

گروه دوم 

یکی از مؤلفه های حائز اهمیت در رژیم وایکینگی رعایت حد تعادل در مصرف مواد غذایی مختلف است.

مهم ترین غذاهایی که در رژیم وایکینگی به مصرف متعادل آن ها توصیه شده است، شامل موارد ذیل می شوند:

• تخم مرغ های محلی

• گوشت شکار

• چربی های حیوانی

• ماست و پنیر 

 

گروه سوم 

• قند های افزودنی 

• نوشیدنی های شیرین شده به وسیله قند 

• گوشت های فرآوری شده 

• فست فود

• غذاهای شور و چرب 

• مواد غذایی و نوشیدنی های دارای نگهدارنده 

• نوشیدنی های حاوی افزودنی، گازدار و الکل دار

 

نمونه ای از صبحانه رژیم وایکینگی

 

صبحانه رژیم وایکینگی, رژیم لاغری وایکینگی, رژیم وایکینگی چیست

در رژیم وایکینگی به مصرف روغن کانولا توصیه می شود

 

یکی از نمونه های رایج صبحانه بر اساس رژیم وایکینگی املت به همراه سالمون دودی، سیب زمینی و اسفناج است. 

برای تهیه املت وایکینگی ابتدا یک عدد پیاز و یک عدد سیب زمینی پخته را به صورت نگینی خرد نمایید. سپس ترکیب سیب زمینی و پیاز را در یک ماهیتابه در دار با روغن زیتون یا دانه انگور تفت دهید و مقداری اسفناج، فلفل و نمک را داخل مواد موجود در ماهیتابه اضافه کنید.

 

یک سالمون دودی را به تکه های کوچک برش دهید. زین پس ماهی را به همراه تخم مرغ  و شیر با مواد املت ترکیب نمایید. حدود 8 الی 10 دقیقه به صورت مستقیم ماهیتابه را بر روی شعله قرار دهید. پس از طلایی شدن املت آن را به همراه برنج غلات کامل نوش جان کنید. 

 

وجه تمایز رژیم وایکینگی و رژیم غذایی مدیترانه ای 

مهم ترین تفاوت رژیم وایکینگی و رژیم غذایی مدیترانه ای به نوع روغن مصرفی اختصاص دارد. در رژیم وایکینگی به مصرف روغن کانولا توصیه می شود. این در حالی است که در رژیم غذایی مدیترانه ای به روغن زیتون اکسترا ویرجین تأکید می شود. 

اکثر میوه هایی که در رژیم غذایی مدیترانه ای به مصرف آن ها توصیه شده است در بخش های شمالی اروپا در دسترس نمی باشند. تنها میوه ای که طبق رژیم غذایی مدیترانه ای در شمال اروپا وجود دارد، سیب است. 

 

 


منبع: https://www.beytoote.com/health/dietary/sufficient-viking1-diet.html
بازدید: 4479

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top