• پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: 429370
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۲۶

رژیم بستنی چیست و آیا برای شما مفید است؟

پیروی از رژیم بستنی, معایب رژیم بستنی, اصول رژیم غذایی بستنی

رژیم بستنی براساس کالری شماری طراحی می گردد

 

رژیم بستنی نوعی رژیم غذایی در خصوص کاهش وزن است. این نوع رژیم غذایی با محدود سازی میزان کالری های دریافتی سبب کاهش وزن در افراد می گردد. عده ای گمان می کنند اصل اساسی رژیم غذایی بستنی بر مصرف دسر های خوشمزه استور است. در حالی که میزان مصرف بستنی در میان وعده های غذایی به صورت محدود با هدف رفع ولع پیروان صورت می گیرد. 

رژیم بستنی چیست؟

رژیم بستنی نوعی رژیم غذایی به شمار می رود که طبق کالری شماری طراحی می گردد. هدف از رژیم بستنی کاهش میزان مصرف مواد غذایی است. سپس در کنار پرهیزات غذایی، خوراکی هایی که مورد پسند عموم است اعم از بستنی را به طور محدود مجاز بر می شمار تا ولع خوردن آن ها از بین برود. 

 

بدین جهت در رژیم بستنی به افراد، فرصت مصرف بستنی در میان وعده های غذایی داده می شود. این تنوع رژیم غذایی بیانگر آن است که افراد می توانند در کنار کاهش وزن، طعم شیرین مصرف خوراکی های خوشمزه اعم از بستنی و شیرینی خامه ای را تجربه کنند. 

 

یکی از متخصصان سرشناس تغذیه به نام جو بارتل، معتقد است که رژیم بستنی نوعی رژیم غذایی کم کالری است. به گونه ای که افراد دنبال کننده ی رژیم، از کالری کمی در طول روز استفاده می کنند. بدین جهت با کاهش میزان کالری مصرفی، کاهش وزن شکل می گیرد. 

متخصصان تغذیه در برنامه ی غذایی رژیم لاغری، همانند سایر رژیم های لاغری مفید، به مصرف سبزیجات، میوه، غذاهای کم چرب و دارای فیبر فراوان توصیه می کنند. 

 

رژیم بستنی که با عنوان رژیم غذایی "بستنی خوشمزه" نیز شهرت دارد برای نخستین بار در سال 2002 میلادی به وسیله ی "دکتر هالی مک کورد" مطرح شد. 

دکتر کورد بر این باور بود که زمانی که افراد در طول رژیم غذایی به مصرف خوراکی های خوشمزه بپردازند، می توانند در برابر محدودیت های رژیم غذایی تاب بیاورند. 

 

رژیم بستنی شکلاتی, رژیم بستنی 3 روزه, رژیم تک خوری بستنی

رژیم بستنی با عنوان رژیم غذایی بستنی خوشمزه نیز شهرت دارد

 

هدف طراحی رژیم بستنی

بر اساس نظریات جو بارتل، هدف از تعبیه ی بستنی در رژیم غذایی افزودن شوق و اشتیاق در حیطه ی لاغری است. در واقع بستنی به عنوان محرکی به شمار می رود که به صورت مستقیم سبب کاهش میزان میل شدید افراد در خصوص مصرف مواد غذایی می گردد. 

 

زمانی که مردم به خوردن مواد خوراکی علاقه مند هستند، بهتر است از محروم کردن مصرف آن مواد غذایی پرهیز شود. زیرا با منع مصرف علاقه مندی ها، احتمال پیروی از رژیم به شدت کاهش پیدا می کند. 

 

رژیم غذایی بستنی, بستنی در رژیم غذایی, رژیم بستنی برای کاهش وزن

گزارشات نشان داده اند که افراد با رژیم بستنی تا حدود 13 کیلو در ماه کاهش وزن داشته اند

 

اصول رژیم غذایی بستنی

سالم ترین و پر کاربرد ترین رژیم غذایی در خصوص کاهش وزن سرشار از غلات کامل، میوه، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی می باشد. 

علاوه بر این، ورزش سرعت روند کاهش وزن و دستیابی به وزن ایده آل را تسریع می بخشد. بنابراین افراد می توانند در کنار پیروی از رژیم غذایی سالم، تحت یک برنامه ی مناسب به فعالیت های ورزشی بپردازند. 

 

بهتر است بدانید که رژیم بستنی بر اساس مصرف بستنی پایه گذاری نشده است و دارای اصول مختلفی می باشد. گزارشات مبنی بر رژیم بستنی بیانگر آن هستند که افراد می توانند به وسیله ی این نوع رژیم 13 کیلوگرم وزن در ماه کم کنند. 

 

طبق تحقیقات دانشگاه کلرادو، مرکز تحقیقات تغذیه ی انسانی، بستنی دارای مقداری کلسیم است. لذا احتمال می رود به موجب برخورداری از کلسیم در چربی سوزی مؤثر عمل کند. در واقع کمبود کلسیم در بدن سبب رشد سلول های چربی می گردد که در نهایت باعث ذخیره سازی چربی های بیشتر در بدن می شود. 

 

اصل رژیم غذایی بستنی بر محدود سازی کالری دریافتی روزانه به 1500 کالری تنظیم است. بر اساس این ترفند، می بایست در هر وعده مصرف بستنی، حدود 120 کالری را به این دسر خوشمزه اختصاص دهید. بدین ترتیب خانم های پیرو رژیم بستنی می توانند یک کاسه بستنی استفاده کنند. 

 

البته مقادیر مصرف کالری در خانم ها و آقایان متفاوت است. آقایان می توانند حدود یک کاسه و نیم بستنی مصرف کنند. 

علاوه بر این، برای تکمیل 1500 کالری انرژی، شخص می تواند علاوه بر بستنی حدود 1250 کالری غذا از طریق مصرف میوه، سبزیجات، غلات پخته و پروتئین دریافت کند. 

 

اثر بخشی و نتیجه دهی رژیم بستنی زمانی نمایان می شود که فرد در کنار بستنی، از یک برنامه ی غذایی کم کالری و سالم پیروی کند. توصیه می شود پیروان رژیم بستنی  روزانه یا به صورت هفتگی به ورزش های هوازی بپردازند. 

 

رژیم بستنی 3 روزه, رژیم تک خوری بستنی, رژیم بستنی لاغری

از معایب رژیم بستنی ریزش مو می باشد

 

معایب پیروی از رژیم بستنی

بی شک مصرف بی رویه ی بستنی در مواقعی که فرد در حال پیروی از رژیم غذایی کم کالری است، خطرناک می باشد. نخستین وجه معیوب شدن پیروی از رژیم بستنی و مصرف مکرر بستنی، به اضافه وزن اختصاص دارد. 

 

یک فنجان بستنی وانیلی در حالی که فاقد فیبر است از 31 گرم کربوهیدرات، 28 گرم قند، 273 گرم کالری و 14/5 گرم چربی برخوردار است. 

گفتمان های متخصصان تغذیه در خصوص بستنی حاکی از آن دارد که بستنی به عنوان یک دسر دارای مقادیر فراوانی شکر و چربی اشباع است. لذا میزان مصرف بستنی در کنار رژیم لاغری به شدت حائز اهمیت است.

 

یک بستنی دارای 273 گرم کالری می باشد. مسلما با مصرف یک فنجان بستنی، میزان مصرف غذاهای سرشار از مواد مغذی محدود می گردد. زیرا در یک رژیم غذایی می بایست به صورت روزانه در حیطه ی مشخصی کالری دریافت کرد. 

بدین جهت احتمال دارد به مرور زمان مواد حیاتی و لازم بدن تأمین نگردد. 

 

از سری معایب رژیم بستنی می توان موارد ذیل را نام برد:

• ریزش مو

• دل زدگی از خوراکی های شیرین

• اضافه وزن به موجب وسوسه شدن فرد و مصرف بیش از اندازه ی بستنی

• خطر ابتلا به دیابت یا مرض قند

 

اصول رژیم غذایی بستنی, بستنی در رژیم غذایی, رژیم بستنی برای کاهش وزن

با مصرف میوه در کنار رژیم بستنی می توانید ویتامین های مورد نیاز بدن را تأمین کنید

 

انتخاب مناسب میان بستنی و ماست منجمد

عده ای گمان می کنند بستنی نسبت به ماست یخ زده دارای مقادیر فراوانی کالری است. لذا سعی می کنند ماست را جایگزین بستنی کنند. 

بهتر است بدانید یک فنجان بستنی دارای 250 کالری است. در حالی که مقدار کالری یک فنجان ماست منجمد بالغ بر 350 کالری می باشد.

 

علاوه بر این، قند موجود در ماست فریزر شده بسیار بالا است و در مقابل از محتویات چربی کمتری نسبت به بستنی برخوردار است که سبب ایجاد محدودیت در روند کاهش وزن می شود. 

 

در نتیجه ماست منجمد گزینه ی مناسبی برای جایگزینی بستنی به شمار نمی رود. لذا در صورتی که قصد دارید لبنیات را در رژیم غذایی جای دهید، مناسب است از شیر، پنیر و ماست تازه بهره بگیرید. 

 

نکات حائز اهمیت در خصوص پیروی از رژیم بستنی 

رژیم بستنی در سه گونه ی سه روزه، تک خوری بستنی و بستنی شکلاتی طراحی شده است. متداول ترین نوع رژیم بستنی به رژیم تک خوری بستنی اختصاص دارد.

مصرف سریع مواد غذایی  با سرعت بالا، زمینه ی پر خوری را فراهم می سازد. لذا در رژیم تک خوری بستنی توصیه می شود به جای مصرف 20 عدد بستنی، از خوردن یک عدد بستنی لذت ببرید.

 

علاوه بر این پیشنهاد می شود از مصرف بستنی در داخل بسته بندی پرهیز نمایید و مقداری بستنی را در داخل یک فنجان قرار دهید. در واقع استفاده از بستنی در داخل بسته بندی وسوسه ی مصرف بیش از اندازه را بر می انگیزد.

 

افراد پیرو رژیم بستنی می توانند با افزودن میوه در ظرف بستنی، خاصیت های آنتی اکسیدانی، ویتامینی، فیبری و مواد معدنی را برای بدن تأمین سازند. میوه در کنار بستنی به عنوان یک میان وعده ی مغذی، علاوه بر طعم خوشایند، مانع کمبود ریز مغذی در بدن می گردد. 

 

منبع : بیتوته

 


منبع: https://www.beytoote.com/health/dietary/ice-cream02-diet.html
بازدید: 3981

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top