• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 429375
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۴۵

آشنایی با رژیم مایعات

رژیم ۱۰ روزه مایعات, مایعات شامل چیست, انواع مایعات نوشیدنی

فواید رژیم مایعات

 

یک رژیم مایعات شامل مایعات شفاف مانند آب، آبگوشت و ژلاتین ساده است که به راحتی هضم می شوند و هیچ باقی مانده هضم نشده ای در دستگاه روده شما باقی نمی گذارند. پزشک شما ممکن است قبل از انجام برخی اقدامات پزشکی یا اگر مشکلات گوارشی خاصی دارید، یک رژیم مایعات تجویز کند. از آنجایی که رژیم مایع شفاف نمی تواند کالری و مواد مغذی کافی برای شما فراهم کند، نباید بیش از چند روز آن را ادامه دهید.

اگر رژیم مایعات را شروع می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که فقط مایعات یا غذاهایی را مصرف کنید که در دمای اتاق یا بدن به مایع تبدیل می شوند. دلایل متعددی وجود دارد که پزشک شما ممکن است رژیم مایعات را توصیه کند، برای مثال، اگر مشکلات گوارشی دارید یا در حال آماده شدن برای کولونوسکوپی هستید.

 

این مقاله در مورد خطرات و مزایای رژیم مایعات و دلایلی که پزشکان گاهی اوقات آنها را تجویز می کنند بحث می کند. همچنین شامل فهرستی از غذاهایی است که می توانید یا نمی توانید به عنوان بخشی از یک رژیم مایعات داشته باشید.

 

فواید رژیم مایعات

اگر در بلع ، دیسفاژی یا جویدن غذای جامد مشکل دارید، ممکن است پزشک رژیم مایعات را تجویز کند. همچنین اگر هنگام غذا خوردن در معرض خطر خفگی یا پریدن ذرات غذا در مجاری تنفسی (آسپیراسیون) هستید، ممکن است لازم باشد رژیم مایعات را شروع کنید.

 

اگر دندان‌ کشیده، زخم‌های باز یا بخیه‌هایی در دهان دارید، ممکن است پزشک رژیم مایعات را تجویز کند. پایبند بودن به رژیم مایعات باید تا زمانی باشد که زخم ها و بخیه های شما بهبود یابد و از گیر کردن تکه های غذا در زخم ها و ایجاد عفونت جلوگیری می کند.  

علاوه بر این، عدم نیاز به جویدن تکه‌های غذا می‌تواند به کاهش درد پس از یک عمل دندانپزشکی اخیر یا آسیب فک کمک کند.

 

اگر سیستم گوارش شما در اثر بیماری، بیماری یا جراحی آسیب دیده یا کند است، استفاده از رژیم مایعات در حین بهبودی می تواند به مدیریت درد و جلوگیری از عوارضی مانند انسداد روده کمک کند.

 

اگر در حال آماده شدن برای انجام آزمایش یا تصویربرداری برای مشاهده داخل معده و روده خود هستید، ممکن است لازم باشد یک یا دو روز قبل از آن رژیم مایعات داشته باشید. این اطمینان حاصل می کند که هیچ غذای هضم نشده در دستگاه گوارش (GI) شما باقی نمی ماند که می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد.  

 

همچنین ممکن است برای آماده شدن برای اقدامات پزشکی که نیاز به بیهوشی عمومی دارند، نیاز به رژیم مایعات داشته باشید. مصرف فقط مایعات قبل از جراحی خطر خفگی یا استفراغ محتویات هضم نشده معده را زمانی که عضلات شما در اثر بیهوشی فلج می شوند کاهش می دهد.

 

مایعات شفاف، مانند آب و آب سیب، به سرعت (در عرض 10 تا 20 دقیقه پس از مصرف) معده را ترک می کنند. غذاهای جامد معمولاً بین 24 تا 72 ساعت طول می کشد تا هضم شوند.

 

مایعات شامل چیست, انواع مایعات نوشیدنی, عوارض رژیم مایعات

نحوه کار رژیم مایعات

 

رژیم مایعات چگونه کار می کند؟

رژیم مایعات به شما امکان می دهد مایعات شفاف و غلیظ تری مانند شیر، آب میوه، شیک و اسموتی داشته باشید. همچنین ممکن است پزشک به شما اجازه دهد که از غذاهای دیگری مانند ماست یا میوه های پوره شده استفاده کنید، تا زمانی که تکه های جامد وجود نداشته باشد.

 

اینها تنها گزینه های شما در هنگام رژیم مایعات خواهند بود، که می تواند دریافت مواد مغذی و کالری کافی در روز را دشوار کند. شما باید دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید تا مطمئن شوید که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید.

یک متخصص تغذیه می تواند کمک مفیدی باشد، به خصوص اگر آلرژی های غذایی یا محدودیت های غذایی دارید.

 

مدت زمان استفاده از رژیم مایعات

رژیم مایعات معمولاً فقط برای چند روز تجویز می شود تا به شما کمک کند به رژیم غذایی عادی خود برگردید. به ندرت بیش از دو هفته استفاده می شود.

ممکن است برای افرادی که برای جراحی چاقی آماده می شوند ، پس از شکستگی فک یا افرادی که از رژیم غذایی برای مدیریت عود بیماری های خاص مانند بیماری کرون استفاده می کنند، استثنا قائل شوند .

به دلیل ماهیت محدود کننده آن، زمانی که بیش از چند روز رژیم مایعات دارید، باید تحت نظر پزشک باشید.

 

 فایده رژیم مایعات, رژیم مایعات, رژیم مایعات برای لاغری

مایعات مناسب برای رژیم مایعات

 

در رژیم مایعات چه چیزی بخوریم

شما نوشیدنی های انتخابی خود را در رژیم مایعات خواهید داشت. با ابزار مناسب، می‌توانید بسیاری از غذاهای جامد را نیز مناسب رژیم غذایی کنید. آب گرفتن، رقیق کردن، صاف کردن یا پوره کردن میوه ها، سبزیجات، پنیر و حتی گوشت می تواند به شما کمک کند.

 

غذاهای سازگار زیر در ررژیم مایعات مجاز هستند. غذاهای ناسازگار به دلیل جامد بودن و یا بافت بیش از حد ضخیم و گلوله دار مجاز نیستند.

 

غذاهای سازگار

آب میوه و سبزیجات (بدون تفاله)

ابگوشت

نوشیدنی بدون الکل

نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های جایگزین الکترولیت

قهوه، چای

شیر یا جایگزین های شیر بدون لبنیات (سویا، بادام)

میلک شیک، مالت، اسموتی

سوپ های شفاف یا خامه ای (رقیق شده، صاف شده، بدون مواد جامد)

عسل، شربت، شکر

ژلاتین، پودینگ، کاسترد

آیس پاپ، بستنی، ماست منجمد، شربت 

ماست (معمولی یا یونانی؛ بدون گرانولا، دانه ها، تکه های میوه)

پنیر آب شده

پودر پروتئین، شیر خشک، سایر مکمل های غذایی

مکمل های غذایی مایع 

 

آب میوه ها : آب میوه و سبزیجات صاف شده در رژیم مایعات مجاز است. ممکن است لازم باشد از مصرف آب پر فیبر مانند آب آلو به طور کامل اجتناب کنید. درست کردن آبمیوه با یک مخلوط کن یا آبمیوه گیری با سرعت بالا به شما امکان می دهد آبمیوه نرمتر باشد یا آبمیوه را از طریق یک الک توری یا صافی چای صاف کنید.

 

سبزیجات : پوره سیب زمینی و سایر انواع پوره سبزیجات معمولا مورد تایید نیستند، اما اگر به اندازه کافی رقیق شده باشند، می توانند مورد تایید قرار گیرند. می توانید آنها را با کره یا سس مخلوط کنید، مزه دار کنید و با آب یا آب گوشت رقیق کنید. بعد از اتمام کار نباید غلیظ تر از اسموتی باشند.

 

غلات : غلات پخته شده را می توان با آب یا شیر رقیق کرد و سپس صاف کرد. فارینا و غلات برنج نیز به راحتی با این روش رقیق می شوند. اگر می‌خواهید مواد غذایی اضافه کنید، به جای آب یا شیر بدون چربی، غلات خود را با شیر کامل یا خامه آماده کنید. 

 

ماست و پنیر دلمه : ماست معمولی به خوبی به عنوان پایه ای برای غذاهای مایع با طعم شیرین تر عمل می کند و ماست یونانی می تواند پایه خوبی برای دستور العمل های خوشمزه تر باشد. پنیر کوتاژ به راحتی در یک وعده غذایی مایع مخلوط می شود و اکثر پنیرهای رنده شده به راحتی با کمی حرارت ذوب می شوند.

 

کره : در حالی که رژیم مایعات دارید ، تا جایی که می توانید از کره یا مارگارین برای افزودن کالری و چربی به وعده های غذایی خود استفاده کنید. 

 

پروتئین : گوشت تا زمانی که قوام غذای کودک باشد مورد تایید است. گوشت را با تکه های سیب زمینی و شیر قبل یا بعد از پختن مخلوط کنید تا قوام مناسبی برای رژیم غذایی مایع داشته باشید.

 

کره آجیل : کره آجیل منبع خوبی از چربی ها و پروتئین های سالم است که به راحتی می توان آن را به شیک ها یا اسموتی ها اضافه کرد.

 

تخم‌مرغ : تخم‌مرغ را می‌توان نرم آماده کرد و در یک وعده غذایی مایع مخلوط کرد. 

 

برای اطمینان از تغذیه و هیدراته بودن شما، سعی کنید تا پایان هر روز حداقل 64 اونس مایع بنوشید.

 

غذاهای ناسازگار

گوشت (مگر اینکه پوره، رقیق و صاف شده باشد)

توفو، جایگزین های گوشت

آجیل و دانه ها

میوه ها و سبزیجات خام

پنیر جامد

غذای نرم یا پوره شده (مانند سیب زمینی)

سوپ یا خورش با رشته فرنگی، گوشت یا سبزیجات

نان

ماکارونی کامل یا برنج

غلات، گرانولا، جو دوسر

سس سیب

چیپس سیب زمینی، کراکر، چوب شور، پاپ کورن

کلوچه، کیک، کلوچه، شیرینی

آب نبات سفت یا جویدنی 

 

فایده رژیم مایعات, رژیم مایعات, رژیم مایعات برای لاغری

زمان مناسب انجام رژیم مایعات

 

زمان بندی توصیه شده

یکی از چالش های رژیم مایعات این است که بدانید آیا در یک روز به اندازه کافی مواد غذایی مصرف کرده اید یا خیر. به عنوان یک قاعده کلی، به اندازه کافی احساس رضایت داشته اید.

گفته می شود، اگر اختلالات گوارشی خاصی دارید یا در حال بهبودی پس از بیماری یا جراحی هستید، احساس سیری سریع غیرمعمول نیست. این ناراحتی ممکن است قبل از دریافت کالری کافی برای تغذیه کامل ایجاد شود. 

 

نکاتی درباره رژیم مایعات 

بسته به این که چرا رژیم غذایی برای شما تجویز شده است، ممکن است محدودیت های بیشتری به شما داده شود.

اگر رژیم غذایی برای پاکسازی روده قبل از کولونوسکوپی است، ممکن است به شما گفته شود از مصرف هر گونه ژلاتین یا نوشیدنی با رنگ قرمز یا بنفش خودداری کنید. رنگ‌ها می‌توانند بافت روده‌ها را لکه‌دار کنند، که ممکن است با خون اشتباه گرفته شود.

 

اگر وسوسه می‌شوید که گزینه‌های دیگری را به رژیم غذایی کامل مایع اضافه کنید، زیرا احساس می‌کنید خیلی محدود هستید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که بتوان دستورالعمل ها را شل کرد.

 

منبع : بیتوته

 


منبع: https://www.beytoote.com/health/dietary/fluid-diet02-benefits.html
بازدید: 3978

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top