• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 429400
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۴۲

نحوه پرورش و نگهداری از کبک؛پرنده ای کوچک ولی مقاوم

آموزش پرورش کبک, شرایط پرورش کبک, روش پرورش کبک

همه چیز درباره ی پرورش کبک

 

کبک ها پرندگانی هستند که از نظر اندازه از قراول ها کوچک تر و از بلدرچین بزرگ تر است و وزن این پرندگان حدودا ۴۰۰ تا ۸۰۰ گرم می باشد. اندازه این پرندگان حدود ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر و همچنین رنگشان در قسمت بالایی بدن قهوه ای مایل به خاکستری ، در قسمت شکم زرد کمرنگ می باشد

کبک ها پرندگان بومی خاورمیانه و جنوب آسیا هستند اما امروزه این پرنده در همه جای جهان قابل مشاهده است. نره و ماده بودن این پرنده تفاوتی چندانی ندارد اما ماده ها کمی کوچک تر از نرها هستند. تخم و گوشت کبک به دلیل خاصیت های دارویی زیادی که دارد رفته رفته توانسته طرفداران زیادی پیدا کند و از جمله خاصیت های تخم این پرنده کنترل فشار خون، تقویت بافت های فرسوده بدن، هضم آسان غذا و … اشاره کرد.

 

به دلیل جثه کوچک و بدن گرد این پرنده ها بیشتر اوقات در زمین وقت می گذرانند و حتی در صورت بروز خطر ترجیح می دهند بدوند تا پرواز کنند. در این قسمت مقاله شما را با پرورش کبک آشنا خواهیم کرد :

 

دوره پرورش کبک, آموزش پرورش کبک در خانه, پرورش کبک

سرمایه لازم برای شروع پرورش کبک 

 

برای شروع پرورش کبک چه مقدار سرمایه لازم است ؟ 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که برای شروع این کار به چه مقدار سرمایه نیاز است در این قسمت جواب این سوالتان را خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

سود پرورش کبک به موارد مختلفی بستگی دارد ، که در این بین سرمایه اولیه برای شروع کار جزو مهم ترین است.

 

ممکن است بسیاری از مردم مشکل تأمین مالی برای پرورش کبک داشته باشند ، اما پرورش کبک را می توانید با سرمایه حداقل 15 میلیون تومان تاسیس کنید . این پرندگان دارای جسمی مقاوم در برابر بیماری، سرما و گرما هستند. پس می توانید آن ها را در حیاط یا هر محیطی که بسته باشد به راحتی پرورش دهید. 

 

پرورش کبک 

محصولات کبک نسبت به دیگر پرنده ها ، به دلیل قیمت مناسب  ، کیفیت بالا و طعم خوب تقاضا کننده های بالایی دارد و از دیگر دلایل پرورش کبک می توان به مقاومت بالای این پرنده در برابر بیماری ها اشاره کرد. 

 

با پرورش کبک به صورت صنعتی می توان بخشی از نیاز گوشت کشور را تامین کرد و از طرفی این کار به طور مستقیم و غیر مستقیم باعث ایجاد شغل می شود . برای شروع این کار باید با ساخت ساختمان یا اجاره کردن مکان آغاز می شود و پس از تهیه تجهیزات لازم و بهداشتی باید سفارش جوجه ها انجام شود.

 

قبل از ورود جوجه ها به مکان باید شرایط استاندارد مورد نیاز آماده شود مانند دما و رطوبت سالن در پرورش مهم است و باید کنترل شوند . اگر برای پرورش کبک از کبک های درجه دو و سه استفاده کنید به دلیل مقاومت کم در برابر بیماری و حساسیت ها زود میمیرند و در روز های اول آب و غذای کافی از اهمیت بالایی برخوردار است. 

 

پرورش کبک در خانه, پرورش کبک گوشتی, پرورش کبک در منزل

نحوه پرورش کبک

 

سالن های پرورش کبک

سالن های پرورش کبک به دو نوع باز و بسته است. به طور کلی سالن ها براساس سرمایه و اهداف می تواند ۶۰ تا ۱۰۰ متر باشد و طول سالن پرورش سالن اگر کمتر از ۶۰ متر باشد مشکلی ندارد اما بیش تر از ۱۰۰ متر در مسائلی مانند تهویه ، گرم کردن سالن و تغذیه کبک ها احتمال دارد به مشکل بر بخورد.

 

سالن های باز معمولا پنجره دار و در مناطق گرمسیر پرده دار هستند . سالن های باز در دیوار های طولی ، پنجره هایی وجود دارد که باعث می شود که نور خورشید وارد سالن شود و هوای به داخل سالن بیاید . سالن های بدون پنجره عموما به سالن های امروزی می گویند و‌ روشنایی مورد نیاز کبک لامپ ها تامین و رطوبت ها و حرارت و تهویه توسط حسگر های اتوماتیک کنترل می شود . در این نوع سالن ها تعداد زیادی کبک می توان پرورش داد .

 

دوره پرورش کبک, آموزش پرورش کبک در خانه, پرورش کبک

محل مناسب پرورش کبک

 

محل پرورش کبک 

جایگاه پرورش کبک باید از نوع پرورش پیروی کند یعنی جایگاه پرورش کبک گوشتی با جایگاه پرورش کبک تخم گذار تفاوت های محسوسی دارند . جالب است بدانید که کبک ها پرندگان عادت پذیر هستند و خودشان را با شرایط سازگار می کنند ولی باید حداقل امکانات را برایشان فراهم کرد.

 

برای تاسیس پرورش کبک باید اول پروانه تاسیس را از جهاد کشاورزی استان بگیرید . برای ایجاد مزرعه پرورش کبک باید به نکته های زیر دقت کرد :

۱ _ زمین محل ساخت پرورش کبک باید حداقل ۱۰۰۰ متر با مزرعه پرورش جوجه ، مناطق مسکونی فاصله داشته باشد همچنین باید دارای جاده های ارتباطی کوتاه و مناسب باشد.

 

۲ _ بهتر است زمین ها در مناطق پست و در معرض سیل و طوفان  و باد های تند نباشد.

 

۳ _ آب مورد استفاده باید از نقطه شوری و املاح مورد توجه قرار گرفته و همچنین غیر بهداشتی نباشد. 

 

۴ _ دیوار ها و کف سالن باید به صورت اصولی عایق کاری شود تا امکان تبادلات گرما و سرما ناخواسته در فصول مختلف از بین ببرد.

 

آموزش پرورش کبک در خانه, پرورش کبک, نحوه پرورش کبک

پرورش کبک تخم گذار

 

کبک تخم گذار

سن تخم گذاری کبک ها ، هفت ماهگی یا ۲۸ هفتگی می باشد و کبک های ماده معمولا در هر تخم گذاری ۷ تا ۲۱ عدد تخم می گذارد و به مدت ۲۴ روز بر روی تخم ها می خوابد . معمولا کبک در فرودین ماه شروع به تولید مثل می کنند و این تولید مثل بر اساس شرایط جغرافیایی تا تیر و اوایل مرداد ادامه دارد. در قسمت با شرایط نگهداری کبک تخم گذار آشنا می شوید پس با ما همراه باشید :

_ به دلیل حساسیت کبک ها به صدا باید محل نگهداری باید دور از راه آهن و قطار باشد .

 

_ باید محل نگهداری کبک ها دور از آلودگی صوتی و بهداشتی باشد و تمیز ترین مکان سالن به دستگاه جوجه کشی اختصاص داده شود .

 

جوجه کشی کبک ها

در صورتی که از روش جوجه کشی طبیعی می خواهید استفاده کنید و اقدام به تولید جوجه یک روزه کبک بکنید ، نیازی به خرید دستگاه جوجه کشی و آماده سازی مکان نیست و شما باید در تغذیه کبک ها دقت  کنید تا تخم هایی سالم و نطفه دار تولید کنند و با فراهم کردن لانه ای گرم در مکان آرام و با نور کم ، کبک ماده را تشویق به تخم گذاری و خوابیدن بر روی تخم ها کنید.

 

در روش دوم جوجه کشی به طور مصنوعی انجام می شود. برای شروع جوجه کشی به سبک مصنوعی از کبک به یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و تعدادی تخم نطفه دار کبک و مکان مناسب این کار نیاز داریم . در خرید و آماده سازی هر کدام از این ها باید دقت کافی داشته باشید چون  که هر کدام از این ها کاملا مهم است و تاثیر بسیار زیادی در جوجه کشی از تخم کبک دارد . 

 

هر دستگاهی مناسب جوجه کشی از تخم کبک نیست، شما باید از دستگاه های جوجه کشی دارای شانه های مخصوص استفاده کنید ، تا تخم ها به بهترین شکل ممکن در داخل آن جای شود و در طی دوره جوجه کشی از آن نیفتد . دستگاه هایی که بدنه فلزی دارند گرما را به سرعت به محیط منتقل می کنند و معمولا میزان مصرف برق دستگاه را افزایش می دهند و هزینه های زیادی را برای پرورش دهنده به بار می آورد.

 

دستگاه های بدنه pvc تا حدود زیادی گرما را در داخل کابین دستگاه حفظ کرده و نقش عایق را دارد . کیفیت تخم کبک و نطفه دار بودن آنها تاثیر مستقیمی بر موفقیت جوجه کشی شما دارد. بنابراین بهتر است از یک جای معتبر و مورد اعتماد خرید کنید. 

 

 پرورش کبک, نحوه پرورش کبک, پرورش کبک در خانه

تغذیه کبک ها

 

تغذیه کبک

کبک در طبیعت عمدتا از برگ، میوه، حشرات، دانه و ملخ تغذیه میکند اما در پرورش کبک از کنسانتره حاصل از کنجد و سویا، برای تغذیه استفاده می کند و کبک تخم گذار حدودا  هر روز 30 گرم غذا مصرف می کند و جیره غذایی مناسب برای پرورش کبک شامل ویتامین های مختلف، اسید های آمینه، مواد معدنی و آب می باشد. 

 

بیماری های رایج کبک ها

کبک نیز مانند هر پرنده اهلی و وحشی دیگری بیماری های خاص خود را دارد که در این قسمت چند مورد از آن ها را برایتان نام میبریم :

۱ _ استرس : رایج ترین بیماری در پرورش کبک بیماری استرس می باشد به طوری که اگر این بیماری را جدی گرفته نشود خسارات جبران ناپذیری به شما وارد می شود  و در نهایت منجر به ورشکستگی شما می گردد.

 

۲ _ بیماری  ویروسی : نیوکاسل، انسفالیت سین و مایکوپلاسما

 

۳ _ بیماری باکتری : مرض چرخشی و سالمونلوزیس

 

نقش آب در پرورش کبک

کبک پرنده ای است که تحمل تشنگی را ندارد و تقریبا 70 درصد بدن آن از آب تشکیل شده است . بنابراین آب بخش حیاتی برای کبک حساب می شود  و دمای بدن این پرنده را نیز معتدل می کند. مصرف آب توسط پرنده برای انتقال مواد مغذی به بدن کبک می تواند کمک کننده مفید باشد. همان طور که می دانید که بعضی ویتامین ها و داروها به صورت محلول در آب قرار دارد که برای پیشگیری و درمان بیماری های پرنده بسیار مناسب است. 

 

منبع : بیتوته


منبع: http://www.beytoote.com/scientific/nature/quebec02-breeding.html
بازدید: 3738

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top