• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 429401
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۴۴

آشنایی با پرورش ماهی بادکنکی؛ماهی زینتی

ماهی بادکنکی آکواریوم, ماهی بادکنکی واقعی, ماهی بادکنکی آب شیرین

پرورش ماهی بادکنکی

 

آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری ماهی بادکنکی

ماهی ها نیز جانوران آبزی هستند که یکی از آن ها ماهی بادکنکی نام دارد، که گونه های مختلفی دارد و به عنوان یکی از ماهی های زینتی نیز شناخته شده است. این ماهی ها در همه شرایط و در هر نوع آبی می توانند زندگی می کنند و خود را وفق دهند.

ماهی ها نیز جانوران آبزی هستند که یکی از آن ها ماهی بادکنکی نام دارد، که گونه های مختلفی دارد و به عنوان یکی از ماهی های زینتی نیز شناخته شده است. این ماهی ها در همه شرایط و در هر نوع آبی می توانند زندگی می کنند و خود را وفق دهند.

ماهی های بادکنکی هم مانند دیگر ماهی ها بر روی پوستشان پولک قرار دارد و لغزنده هستند، همچنین با آب شش که در دو طرف سرشان قرار دارد نفس می کشند و در آب تخم ریزی می کنند.

 

همان طور که بالا ذکر کردیم این ماهی ها در آب های  مختلف جهان می توانند زندگی کنند و خود را وفق دهند. اسم این ماهی ها به دلیل توان بدنی شان انتخاب شده است. ماهی های بادکنکی این توانایی و قدرت را دارند با دیدن هر گونه تهدید در اطراف خود، بدنشان را باد کنند و مانند توپ گلف بر روی آب شناور شوند که این توانای می تواند جان این ماهی ها را در برای شکار شدن نجات دهد. همچنین بر روی بدن این ماهی ها خار هایی وجود دارد که تا زمان باد شدن آن ها دیده نمی شود. جالب است بدانید ظاهر ماهی های بادکنکی با دیگر ماهی های زینتی فرق دارد.

 

آشنایی با ماهی بادکنکی

ماهی بادکنکی برای شنا کردن از بال های سینه ای و بال های پشتی و مخرجی نیز استفاده می کند، اما دیگر ماهی ها برای شنا از بال های لنگی استفاده می کنند. یکی از ویژگی های مهم ماهی بادکنکی، دید دو چشمی می باشد یعنی دو چشم این ماهی ها به طور مستقل و جدا از هم حرکت می کنند. 

 

این ماهی ها، می توانند در شرایط آب و هوایی خود را تغییر دهند، به همین دلیل نگه داری آن ها بسیار راحت می باشد. طول عمر این ماهی بادکنکی بسیار زیاد است. ماهی بادکنکی، معمولا از میگو ها و نرم تنان تغذیه می کنند ولی می تواند خود را به غذا های آماده هم نیز وفق دهد. جالب است بدانید این ماهی ها در مقابل بیماری های ویروسی و عفونی بسیار ضعیف و حساس می باشند. 

 

نگهداری ماهی های بادکنکی, پرورش ماهی بادکنکی, ماهی بادکنکی

عکس ماهی بادکنکی 

 

ویژگی های آب برای نگهداری ماهی های بادکنکی

برای نگه داری از ماهی های بادکنکی در اکواریوم باید به نکات زیر باید توجه کنیم:

*باید در دمای بین 23 تا 26 سانتی گراد بمانند در غیر این صورت باید از بخاری اکواریومی استفاده شود.

 

*باید از فیلتراسیون مناسب استفاده شود.

 

*باید هر هفته ده درصد از آب را سیوفن کرده و بیستو پنج درصد آن را هفته ای دوبار تعویض و تمیز کرد

 

*محل نگاه داری این ماهی ها باید به خوبی تزئین شده باشد و دارای پناهگاه و مخفی گاه باشد.

 

حدود 150 گونه از این ماهی ها در دنیا شناخته شده اند که ما تعدادی از آن ها را در این مطلب معرفی می کنیم. حال اگر شما علاقه مند به شناخت ماهی های بادکنکی می باشید و می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید. 

 

پرورش ماهی بادکنکی, ماهی بادکنکی, بادکنک‌ ماهیان

معرفی ماهی بادکنکی

 

ماهی بادکنکی کوتوله یا ماهی monotetrus travancoricus

یکی از گونه های ماهی بادکنکی، ماهی بادکنکی کوتوله یا  monotetrus travancoricusمی باشد، این ماهی ها معمولا جزو جانوران آبزی بومی هند می باشند، که در آب های شیرین زندگی می کنند.

 

این ماهی ها یکی از کوچک ترین نوع ماهی های بادکنکی شناخته شده اند، که اندازه این ماهی ها حدود دو و نیم سانتی متر می باشد. به دلیل سازگاری این ماهی با هر محیطی، می توانند در اکواریوم نگه داری کنند. این ماهی ها از غذا های گیاهی استقبالی نمی کنند و علاقه زیادی به غذاهای گوشتی دارند. در واقع می توان گفت این گونه از ماهی بادکنکی گوشتخوار نیز می باشد.

 

ماهی بادکنکی t.fluuiatilus

همان طور که گفتیم ماهی های بادکنکی گونه های مختلفی دارند، یکی دیگر از این گونه، ماهی  بادکنکی t.fluuiatilus می باشد. این ماهی در کشور های هند، بنگلادش، میانمار، سریلانکا وجود دارند. جالب است بدانید از این ماهی ها  در عرصه تجارت نیز استفاده می کنند. 

 

شکل ظاهری این ماهی از سایر گونه ها  متفاوت می باشد، بر روی بدن این ماهی باله های گزنده و خار های زیادی وجود دارد، که با بالا رفتن سن این ماهی ها بیشتر هم می شود. ماهی بادکنکی t.fluuiatilus هم از غذاهای گیاهی و هم از غذا های گوشتی نیز تغذیه می کند ولی غذاهای مورد علاقه این ماهی را می توان سخت پوستان کوچک، جلبک ها، کرم ها و نرم تنان  و.....نام برد.

 

ماهی بادکنکی tetraodon biocellatus

از دیگر ماهی بادکنکی که می خواهیم معرفی کنیم، ماهی بادکنکی tetraodon biocellatus است که به ماهی  eye spotشناخته می شود، این ماهی نیز یکی از جانوران آبزی بومی کشور های ، هند، چین، اندونزی و مالزی می باشد. 

 

این جانوران آبزی به یکی از گونه های پرخاشگر و مهاجم نیز شناخته شده اند، که معمولا در آب های شور و آب هایی که ph  آن ها حدودا 5/6 تا 5/7 است زندگی می کنند. ماهی بادکنکی tetraodon biocellatus به اندازه 5 سانتی متر می توانند رشد کنند و غذای مورد علاقه این نوع ماهی ها غذاهای گوشتی نیز می باشد.

 

ماهی بادکنکی واقعی, ماهی بادکنکی آب شیرین, نگهداری ماهی های بادکنکی

عکس ماهی بادکنکی t.lineatus

 

ماهی بادکنکی t.lineatus

این ماهی را با اسم fahaka  می شناسند. بد نیست بدانید این ماهی ها توانایی زندگی کردن در آب های شیرین و آب های لب شور وآب هایی که ph آن برار با 7 باشد را دارند. همچنین این ماهی ها در رودخانه های نیل حوزه آب ریز چاد ولتای نیجر گامبیا و و سنگال در جنوب آفریقا زندگی می کنند. یکی از قابلیت های این ماهی بادکنکی رشد زیاد آن می باشد که می تواند به 35 سانتی متر نیز برسد.

 

ماهی بادکنکی t.mbu

 ماهی t.mbu یکی از بزرگترین ماهی های بادکنکی می باشد، که در آب های شیرین زندگی می کند. این ماهی قول پیکر جزو یکی از جانوران آبزی کشور افریقا نیز می باشد. اندازه این ماهی می تواند گاها به 75 سانتی متر برسد، که به یکی از بزرگترین ماهی های بادکنکی که در آب های شیرین زندگی می کند شناخته شده است. همچنین ماهی t.mbu در آب هایی که درجه حرارت آن ها بین 24 تا 26 سانتی گراد باشد می تواند زندگی کند. 

 

ماهی بادکنکی t.nigroviridis

یکی دیگر از گونه های ماهی بادکنکی ماهی t.nigroviridis نام دارد. از نظر ظاهری بر روی بدن این ماهی خال های سبز رنگ و بسیار زیبا وجود دارد و از ماهی های زینتی جذاب به شمار می اید، که یکی از بهترین گونه های ماهی اکواریومی نیز می باشد.

 

شرایط نگه داری این ماهی با دیگر ماهی ها متفاوت بوده به همین دلیل این ماهی بادکنکی را به صورت جداگانه و دور از بقیه گونه ها نگه داری می کنند، چون این جانور ابزی بسیار پرخاشگر و مهاجم می باشد. این جانوران ابزی را معمولا می توان در نواحی گرم سیری مانند کشور های هند، چین و فیلیپن پیدا کرد. بد نیست بدانید این ماهی زینتی و زیبا می تواند هم در اب های شور و هم در اب های شیرین زندگی کند.

 

جمع بندی:

ما از این مطلب متوجه شدیم که ماهی های بادکنکی به طور کلی می توانند در هر شرایط محیطی زندگی کنند و خود را با محیط نیز وفق دهند. همچنین این جانوران ابزی معمولا غذاهای گوشتی نیز تغذیه می کنند و می توانند با غذا های اماده خود را وفق دهند. 

امروزه  این ماهی های زیبا و زینتی را می توان در اکواریوم ها تماشا کرد.

 

منبع : بیتوته


منبع: http://www.beytoote.com/scientific/nature/balloon-fish02-maintenance.html
بازدید: 4134

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top