• شنبه, ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 30
کد خبر: 429507
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۱ ۲۳:۳۶

لباس بلوچی سوزن دوزی زنانه

لباس بلوچی سوزن دوزی زنانه

پوشش بلوچی صرفا یک پوشش عادی نیست بلکه نمونه یک هنر با ارزش و کم نظیر در سراسر دنیا محسوب می شود؛ لذا برای شناخت انواع لباس بلوچی زنانه که تبلور اصالت هنر و فرهنگ ایرانی است. در تزیینات و نقش های لباس های بلوچی از نوعی سوزن دوزی به خصوص استفاده می شود که متفاوت با سایر مناطق است؛ سوزن دوزی بلوچ نوع خاصی از این هنر محسوب می شود که از تنوع بالایی برخوردار است و از این جهت می توان سوزن دوزی بلوچ را مادر این هنر معرفی کرد. جالب است بدانید که سوزن دوزی بلوچ دارای مهر اصالت از سازمان یونسکو می باشد.

لباس بلوچی سوزن دوزی زنانه

در کشور عزیزمان ایران، اقوام گوناگونی با سنت ها، فرهنگ و رسوم متفاوت از هم زندگی می کنند که این تفاوت در لباس ها و پوشش مردمان هر اقلیم بسیار مشهود است. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع بهترین لباس های بلوچی زنانه ی زیبا بپردازیم و با آداب و سنن مردم این خطه بیشتر آشنا شویم. همانطور که می دانید لباس ها برگرفته از فرهنگ هر منطقه هستند و امروزه با پیشرفت مد و لباس و به وجود آمدن سبک های مختلف پوشش و استایل این گونه لباس های سنتی متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده اند. انواع این محصول را می توانید از طریق سایت آراد برندینگ مشاهده کنید.

انواع لباس بلوچی زنانه

پوشش بلوچی صرفا یک پوشش عادی نیست بلکه نمونه یک هنر با ارزش و کم نظیر در سراسر دنیا محسوب می شود؛ لذا برای شناخت انواع لباس بلوچی زنانه که تبلور اصالت هنر و فرهنگ ایرانی است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. امروزه مردم بلوچ جزو معدود اقوامی هستند که هنوز به لباس های سنتی و قدیمی خود پایبندند؛ زنان بلوچ عموما لباس هایی با تنوع رنگی بسیار بالا و جذاب می پوشند، که این لباس بلوچی ساده شامل جامگ یا پاحامگ (نوعی شلوار گشاد و چین دار) وتکو (چارقد) و سریگ (روسری که بزرگ‌تر از چارقد ) می باشند.

لباس بلوچی سوزن دوزی زنانه

لباس های اقوام بلوچ از جمله گران ترین لباس های سنتی ایرانی محسوب می شوند که در قبایل مختلف در سبک های گوناگونی تهیه می شوند. عموما زنان این خطه بهترین لباس بلوچی زنانه را برای مراسمات و جشن های عروسی خود تهیه و تدارک می بینند. در نگاه اول شاید برای کسانی که با اقوام بلوچ و لباس های آنان آشنایی ندارند، همه لباس ها به یک شکل دیده شوند اما در واقعیت این گونه نیست؛ فرم و ساختار این لباس ها به گونه ای است که می توان به راحتی تشخیص داد که فرد متعلق به کدام شهر، منطقه یا طایفه بلوچ است. استفاده از زیورآلات متنوع و جذاب نیز در کنار پوشش زیبای زنان بلوچی بسیار رایج است.(گوشواره)، پولک، پولوه، کیگ، پور(سینه ریز)، کید، سربند و مزبری؛ زیورآلاتی است که اغلب زنان بلوچی از آن ها استفاده می کنند.

لباس بلوچی سوزن دوزی

انواع مختلفی از پارچه ها برای سوزن دوزی لباس بلوچی ساده استفاده می شودکه عمدتا از هفتاد درصد پنبه و سی درصد پلی استر تولید می شود و فرد در آن احساس راحتی دارد چرا که او با لمس کردن آن می تواند نرمی را حس کند. یکی از مدل گل دوزیهایی که زنان بلوچ روی لباس انجام می دهند، گل دوزی شبکه ای نام دارد که به معنای دوخت و دوز سنگین در سراسر یقه و آستین می باشد. یکی از افسانه های ملت بلوچ در فرهنگی که دارند هنر گل دوزی می باشد و یکی از قدیمی ترین تمدنهای جهان محسوب می شود لباس بلوچ بسیار مشهور می باشد چرا که دارای طرح و گلدوزیهای منحصر به فردی می باشد که توسط سرزمینهای بومی به کارگرفته شده است.

لباس بلوچی سوزن دوزی زنانه

این هنر شامل استفاده از نخهایی با رنگهای محو نشده، تسبیحها و آیینه های کوچک است که تصاویری از گذشته را به نسلهای بعدی انتقال می دهد. برخی تصاویری که روی لباس بلوچی سوزن دوزی شده طراحی می شود را می توان در سفالهایی که از محل محراه حفاری شده است مشاهده کرد این هنر گل دوزی و لباس بلوچی سوزن دوزی شده از فرهنگ بلوچ جدا شدنی نیست. در طول سال بسیاری از گردشگران، شهر سیستان و بلوچستان را برای گردشگری انتخاب می کنند و مجذوب لباس بلوچی تپه ای می شوند چراکه دارای سبکی خاص و هنری می باشد. گل دوزی بلوچی یک هنر دست ساز به حساب می آید و در هر گوشه ای از جهان توسط همه مردم شناخته شده می باشد و این کار توسط خانمها بسیار ماهرانه انجام می شود و مراحل خاصی دارد.


 

بازدید: 286




Scroll to Top