• جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: 429801
تاریخ انتشار: شنبه, ۰۵ آذر ۱۴۰۱ ۲۳:۰۰

ثروتی که فقط با خرما بدست آوردم

در صنعت و اقتصاد ایران یکی از محصولاتی که هم از تنوع بالایی برخوردار است و هم تقاضا و جایگاه ویژه ای در بین مردم دارد خرماست.این کسب و کار توانسته بسیاری از افراد را از جهت مالی رشد دهد و به ثروت برساند.

خرمای پیارم

یکی از انواع خرما هایی است که در خوزستان کاشت خرما دیری اهواز است این خرما از نوع خرما خشک محسوب می شود و قیمت خرمای پیارم در کل سال به دلیل خشک بودن تقریبا ثابت است. معمولاً در اوایل اسفند ماه شروع به روییدن دون میشود و تا اواخر مهر ماه و حتی دیده شده در اوایل آبان ماه هم برداشت این خرما به طول انجامید.

معمولا رقم این نوع خرما دیررس است رنگ آن قرمز رنگ است و در مرحله رسیدن به سیاه تبدیل میشود این نوع خرما شیرین است و شیرینی آن فوق العاده خوب است این گونه خرما به طور وسیعی در کشورهای آفریقایی و منطقه خاورمیانه و جنوب آسیا کاشت و برداشت می شود.

خرمای کبکاب

بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری پرورش این نوع خرما با سطح برداشت بسیار زیادی روبرو شده است. این نوع خرما یک نوع گیاه تک لپه ای است ارتفاع این نخل خرما حتی به ۳۰ متر هم می‌رسد لذا قیمت خرمای کبکاب نسبت به دیگر انواع خرما متفاوت می باشد.

اگر این نخل خرما در مرحله کاشت درست به آن کشاورزان برساند حتی ممکن است به ۱۰۰سال هم عمر کند درخت نخل خرما دارای ساقه های بلند با برق بچه های کوچک است که در ابتدای ساقه آن خار احاطه شده است و تقریباً بعد از کارها برگ ها یا برگچه ها را در بر می گیرد. بعضی از کارشناسان بر این باورند که هرچه طول درخت خرما زاهدی بیشتر باشد ریشه های آن به همان اندازه طول آن بزرگتر است در قسمت تنه آن دارای پله هایی است این پله ها اول ساقه بودند و بعد از گذر زمان و بزرگ تر شدن درخت خرما توسط کشاورزان بریده می شود برای اینکه کارهای بالا رفتن درخت خرما سریع راحت انجام شود مانند پله هایی درست می کنند.

خرما زاهدی

درخت خرما کلوته معمولاً رشد آن بسیار کم است و در طول سال نیم متر رشد میکند خرما ها دارای ۶۱ تا ۶۸ درصد قند طبیعی در هنگام خشک شدن هستند و قیمت خرما زاهدی با توجه به ارزش بالایی که دارد از انواع متنوعی برخوردار می باشد.

بسیاری از افراد آن را به عنوان دسر یا در صنعت شیرینی‌سازی یا مصارف گوناگون استفاده می کنند درخت خرما قدمت چندین هزار ساله دارد باستان شناسان معتقدند که کشت خرما در شبه جزیره عربستان از هزاره ششم قبل از میلاد وجود داشت. کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بزرگترین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خرما در جهان هستند.


 

بازدید: 289




Scroll to Top