• جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: 429345
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۸:۵۳

بررسی رژیم غذایی بانتینگ: آیا برای کاهش وزن موثر است؟

غذاهای ممنوع در رژیم بنتینگ, معایب رژیم بنتینگ, مزایای رژیم بنتینگ, عوارض رژیم بنتینگ

در رژیم بنتینگ مصرف کربوهیدرات به شدت محدود می باشد

 

بسیاری از افراد به دنبال راهی برای کاهش وزن خود هستند، اما راه و روش کاهش وزن را نمی دانند. همچنین برخی نیز مبتلا به بیماری هایی هستند که نیازمند داشتن یک رژیم غذایی مناسب می باشند. ما در این مقاله سعی داریم به معرفی یک رژیم غذایی بپردازیم که برای افراد چاق و برخی بیماران مناسب می باشد.  

رژیم غذایی

افرادی زیادی به دنبال انتخاب یک رژیم غذایی مناسبی هستند که عوارض جانبی نداشته باشد و بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. اما باید بدانیم که انتخاب سبک غذایی و رژیم، چه برای کاهش وزن و چه برای افزایش وزن، نیازمند دقت و توجه می باشد و نباید به طور خودسرانه یک رژیم غذایی را دنبال کرد. هرگونه رژیم غذایی که بدون مشورت و راهنمایی پزشک صورت بگیرد، ممکن است عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و سلامت افراد را به خطر اندازد.

 

در بین تمامی رژیم هایی غذایی، یک رژیم غذایی وجود دارد به نام بنتینگ. این رژیم غذایی که با کاهش وزن همراه است توسط فردی به نام ویلیام بانتینگ که از چاقی بیش از حد رنج می برد، ابداع شده است. در این رژیم مصرف کربوهیدرات به شدت محدود می باشد و علت اینکه در این رژیم کربوهیدرات محدود می شود این است که سیستم بدن به دلیل نبود کربوهیدرات کافی برای به دست آوردن انرژی، مجبور است تا با سوزاندن چربی انرژی بدن را تأمین کند.  

 

این رژیم برای افرادی كه بدنشان به كربوهیدرات واكنش نشان داده و نمی‌توانند به اندازه كافی كربوهیدرات مصرف كنند، بسیار مناسب می باشد.  اگر از ناحیه شکم و کمر چاق می شوید و اول صبح احساس گرسنگی شدیدی می کنید و یا نوسان وزن شما بسیار زیاد می باشد، به این دلیل است که سیستم بدن شما به کربوهیدرات واکنش نشان می دهد.

 

بنابراین دنبال کردن این رژیم برای شما مناسب می باشد. افرادی که طرفدار این رژیم هستند میگویند که این رژیم باعث می شود تا علاوه بر کاهش وزن، سطح انرژی، خواب  و به بهتر شدن حال عمومی کمک می کند.

 

اما برخلاف اینکه این رژیم طرفدار زیادی دارد، برخی از پزشکان این رژیم را توصیه نمی کنند، چرا که این رژیم مواد مغذی که کربوهیدرات است را محدود می کند و انجام این رژیم در طولانی مدت، باعث عدم تعادل میزان مواد مغذی در بدن می شوند.  

 

رژیم banting, رژیم لاغری بنتینگ, رژیم مواد مغذی که کربوهیدرات

اگر چاقی شما از ناحیه شکم و پهلو است رژیم بنتینگ برای شما مناسب می باشد

 

مواد غذایی مورد استفاده در رژیم بنتینگ

• در این رژیم می توان انواع گوشت را مصرف کرد

• انواع آجیل و مغزها

• استفاده از تخم مرغ و همچنین دیگر تخم های پرندگان

• مصرف لبنیات به خصوص لبنیات پر چرب

• مصرف چربی به خصوص چربی های حیوانی

• مجاز به استفاده از انواع سبزیجات به خصوص سبزیجاتی که پهن برگ هستند.

• مجاز به مصرف انواع ادویه

• دمنوش های گیاهی و چای و نوشیدنی

 

مصرف چه مواد غذایی در این رژیم ممنوع است؟ 

• مواد غذایی که حاوی قند و گلوتن می باشد.

• فست فود

• برنج و حبوبات و دیگر محصولات دانه ای و همچنین محصولاتی که حاوی آرد باشد

• مصرف انواع غلات 

• برخی روغن های مایع مانند روغن ذرت، روغن آفتابگردان و روغن های نباتی

• آب میوه و سبزیجات به خصوص کارخانه ای

 

مزایای رژیم بنتینگ, عوارض رژیم بنتینگ, لاغری با رژیم بنتینگ

رژیم بنتینگ باعث ایجاد بوی بد دهان می شود

 

این رژیم برای چه کسانی مناسب است؟

این رژیم محدودیت های شدید و خاص خود را دارد. و مناسب کسانی می باشد که با مشکل سندروم متابولیک، مقاومت به انسولین و آنهایی که دارای فشار خون یا اضافه وزن و چاقی ، دیابت نوع ۲ هستند.

 

به هیچ عنوان خودسرانه این رژیم را دنبال نکنید و قبل از انجام این رژیم، حتما با دکتر مشورت کنید تا با توجه به وضعیتتان تشخیص بدهد که مجاز به انجام این رژیم هستید یا خیر. این رژیم بهترین و مناسب ترین راه برای کسانی است که از مشکلات چاقی و اضافه وزن رنج می برند.

 

اما افرادی که فقط به دنبال کاهش چند کیلو هستند، مناسب نمی باشد و بهتر است این رژیم را دنبال نکنند. به طور کلی بهتر است بگوییم که اگر مشکل بیماری ندارید و سالم هستید و یا حتی دچار اضافه وزن بالایی نیستید، به شما پیشنهاد می شود که از رژیم غذایی متعادلی استفاده کنید.

 

 مزایای رژیم بنتینگ, عوارض رژیم بنتینگ, لاغری با رژیم بنتینگ

برای گرفتن رژیم بنتینگ با دکتر متخصص خود مشورت کنید

 

رژیم بنتینگ چه معایب و مزایایی دارد؟

• معایب رژیم بنتینگ

دنبال کردن این رژیم معایبی نیز دارد که می توان به ایجاد بوی بد در دهان اشاره کرد. همچنین کربوهیدرات یک منبع مهم باری تأمین انرژی بدن می باشد و به دلیل اینکه در این رژیم مصرف کربوهیدرات به شدت محدود می شود، بدن با بی حالی و خستگی مواجه می شود. 

 

از دیگر معایب این رژیم می توان به بیشتر شدن اشتها، کاهش عملکرد حافظه نسبت به قبل، مشکلات مربوط به خواب، مشکلات گوارشی مانند هضم نا مناسب و همچنین موجب کاهش مواد معدنی و آب بدن می شود.

 

• مزایای رژیم بنتینگ

این رژیم برای کسانی که مشکل سندروم متابولیک دارند مناسب می باشد. همچنین افرادی که دچار بیماری دیابت می باشند مناسب می باشد و می تواند نتیجه مطلوبی در روند بهبود بیماری  را به همراه داشته باشد. همچنین کاهش چربی بدن به ویژه شکم و ران، اصلی ترین مزیت این رژیم می باشد. 

 

دیگر مزایای این رژیم، برطرف کردن استپ وزنی، که  توسط دیگر رژیم ها در طولانی مدت به وجود آمده است، دفع تمام سمومی که در بدن انباشته  شده، موجب پاکسازی کبد می شود و همچنین با پاکسازی کبد پوست شما نیز شاداب تر می شود.

 

آیا رژیم بنتینگ عوارض هم دارد؟

یکی از عوارض آن که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، بوی بد دهان می باشد که حاصل کتوز است. هنگامی که چربی های بدن به عنوان یک منبع انرژی می سوزد، آمونیاک ترش شده از طریق ریه ها، سبب ایجاد بوی بد دهان می شود. برخی از افراد ممکن است که در طول رژیم، دچار حالت تهوع و یا خستگی شوند. 

 

همچنین به دلیل اینکه در این رژیم کربوهیدرات محدود و یا حذف می شود و چربی جایگزین آن می گردد، موجب ریزش مو و مشکلات گوارشی می شود و  با اسهال و یبوست مواجه می شوند و در مواردی بدن دچار کمبود مواد مغذی و ویتامینی خواهد شد.

 

آیا رژیم بنتینگ را بگیریم یا خیر؟

رژیم بنتینگ مانند دیگر رژیم ها، منتقد و طرفدار نیز دارد. در این رژیم که مصرف کربوهیدرات که یکی از مهم ترین مواد مغذی محسوب می شود، محدود می گردد و به همین دلیل قبل از گرفتن این رژیم باید با پزشک مشورت کرد.

 

همچنین محدود کردن مصرف درشت مغذی ها در سطح ریز مغذی ها موجب کمبود هایی می شود که مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. بنابراین مصرف مکمل، ضروری می باشد. همچنین دنبال کردن هر گونه رژیمی که باعث محدود کردن مواد مغذی می شود، نیازمند پاسخ دادن به سوالاتی مانند چگونه باید رژیم غذایی را متعادل کنیم، آیا گرفتن رژیم هزینه بالایی می طلبد؟

 

آیا این رژیم برای من مناسب است، یا عوارض جانبی به همراه خواهد داشت؟. شما باید به این سوالات پاسخ بدهید و متوجه شوید که مناسب شما هست یا خیر.

بسیاری از غذاها، میوه ها و حبوبات دارای فیبر زیادی می باشند که مصرف آن ها در رژیم بنتینگ ممنوع می باشد. کمبود این فیبر در بدن موجب بیماری هایی مانند سرطان روده  می شود و یا منجر به یبوست می گردد. 

 

 در نتیجه برای گرفتن رژیم غذایی باید با دکتر متخصص تغذیه مشورت کرد تا علاوه بر اینکه کاهش وزن ماندگار باشد، به بهبودی بیماری های نیز کمک کند. همچنین بعد از اتمام رژیم سعی کنید یک سبک غذایی مناسبی را دنبال کنید تا زندگی سالمی را داشته باشید.

 

منبع : بیتوته

 


منبع: https://www.beytoote.com/health/dietary/banting02-diet.html
بازدید: 3327

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top